Omenalaakso / 31: Sieniringin kevään pyhä päivä

2022-10-11

Kevätpäiväntasauksena kohti keijujen sienirinkiä!

Rautaesineet kääritään öljykankaisiin kaiken varalta jo etukäteen.

Kylän fiilikset positiiviset, kalansaaliit parantuneet, kaunis kevätpäivä.

Perunakellarin tienoilla varisparvi raakkuu, ja kellarin puukruunu näkyy.

Kun pimenee, edellä näkyy liikkuvia valoja. SIgira veikkaa, että tuolla se voisi olla.

Mennään aukiolle, valot eivät näykään täällä. Järj: Sigira-Terr-Febe

Sienisokkelo! Sen aukolta päin kuuluu musiikkia.

Aukiolla ei loistakaan vihreät valot, vaan se on piemä, eikä siitä näe hyvin ulkopuolelle. 

Keskeltä löytyy labyrintti, joka johtaa sienirinkiin ja ovelle.

Ovella kyynärän kokoinen keiju, kysyy keitä ollaan ja ketä edustetaan. Terr vakoilee olan yli nimilistaa ja valehtelee nimiä

Keijulla on piiiitkä scrolli nimilistana, ja lista on täynnä outoja nimiä. 

Terr osoittaa nimilistasta yhtä nimeä: "Tuossahan se Sigira on!"

Jias, pormestari-kenraali on nyt se nimi, jolla Sigira täällä tunnetaan.

Kleptus, Hovimetsästäjä

Laakson Seppä, ilmoittaa Febe.

Leijuva vihreä henkilö leijuu pois, ja seikkailijat odottavat subjektiiviset 15 min.

Sigira antoi alun perin oman nimensä, ja kysyttäessä onko Jias, ei vastaa kyllä/ei vaan ainoastaan hehkuu.

Kun astutaan sisään, ei seiniä vaan seinänmallisesti korvasieniä, ohutta yläpilveä ja "ulkona"

Odotellessa jonoon taakse ilmestyi peura, joka toivotti hyvää iltaa. Terr miettii, pitäisikö tänne tulla myöhemmin metsästämään. Febe kieltää. 

ja seuraavan kulman takana ollaan vain "käytävässä", on laajentunut

Seurataan polkua, sieniringin ulkopuolelle ei enää näy. Alkaa kuulua juhlinnan ääniä.

Ilmestyy 2 kaunista koristeellista ryijyä, ikäänkuin olisivat seinille ripustetut.

Vähän matkan päästä ilmassa roikkuu sienirihmastoa, jonka takaa kuuluu viulumusiikkia. Astutaan sienirihmasto-ovesta.

Pieni otus julistaa seikkailijat suurella töttörööllä ja fanfaarilla niillä nimillä jotka annettiin aiemmin. "Tutustumassa kulttuuriin ja kiinnostuneena kasveista!" julistaa leijuva olento.

Huoneen kasvit kääntyvät katsomaan kiinnostuneina kohti meitä. Frakkiin pukeutunut peura siemailee juomaa, on enttejä, ihmisen näköisiä tyyppejä, ylösalaisia ihmisia ja tosi happoisia unenomaisia lisähahmoja. 

Leijuva olento nimeää Sigiran tittelillä. On ihmisen näköisiä tyyppejä, puun näköisiä tyyppejä, ihmisiä jotka leijuvat ylösalaisin jne. 

Olentoja tulee tutustumaan. Titteleistä ei jää paljon mieleen.

Selkeästi kuningas istuu toisella puolella huonetta. Väliin aukeaa väylä kulkea. Täällä on seinät ja katto. Tämä näyttää tanssisalilt.a

Sigira kävelee sopivan matkan päähän, niiaa hoviniiauksen, esittäytyy omalla nimellä ja toivottaa hyvää tasausta "ylhäisyys". Terr ja Febe esittäytyvät myös.

vasemmanpuoleisen ikkunaseinän takaa aukeaa pensaseläinpuisto silmänkantamattomiin. On ovia keittiöön, pariovet kuninkaan takana, ja pienempiä ovia eteenpäin.

Vasemmalla topiary, oikealla herkkupöytiä ja ovia keittiöön, kuninkaan takana pienempiä ovia. Molemmilla puolilla myös portaikko ylös.

Febe vilkaisee salia, huomaa siellä susilauman ja menee juttelemaan. Sotilaallisesti siniseen sekä kiiltäviin nappeihin ja präniköihin pukeutuneet sudet tervehtivät, Febe toivottaa hyvää tasausta. Sudet kysyvät peuraa lautaselle mättäessään, osallistuuko Febe Jahtiin. Febe kertoo, ettei tiedä perinteestä ja pyytää kertomaan lisää. Sudet ihmettelevät myös, mikseivät kuolevaiset ihmiset syö lihaa, ja Febe kehuu kylän kasviksia ja kertoo heidän syövän kalaa. Susi läimäyttää tassunsa Feben olalle ja seurua jatkaa pöytään jutustelemaan Jahdista. 

Terr juttelee miehen kanssa, jolla on Poirotmaiset viikset. Tyyppi arvelee Terrin olevan pohjoisen ihmisiä, johon Terr vain esittää vastakysymyksen, että mistäs itse olette.

Terr lyö vetoa (smh ffs)

Tyyppi ehdottaa uhkapelaamista! Veto: jos hän voittaa hän saa vesileilin, ja jos Terr voittaa niin hän saa kultamunia munivan hanhen. vetää pölmistyneen näköisen hanhen esiin 

Hän esittää estää jos kuningas kuolee ennen puoltayötä niin hän voittaa, jos puolenyön jälkeen tai tasalta niin Terr voittaa. Terr suostuu vetoon.

Sigira tervehtii pajupensaita, jotka katselevat puutarhaan pihalle. "Hyvää tasausta! Mikä tuo teidät tänne?"

Sigira kertoo kiinnostuneensa siitä, miten kasvit kasvavat, ja hehkuu vähän. Pajut huomaavat Sigiran olevan kasvi vähän itsekin. Toinen pajuista kertoo olevansa Rita. Pajut pyytävät Sigiraa kävelylle puutarhaan, Sigira ehdottaa että kävellään vain lähellä taloa.

Pajut tietävät, että harvinaisimmat kasvit kasvavat kauimpana talosta.

Sigira kysyy ovatko he Talvipuutarhassa. Pajut kertovat tämän olevan vain heijastus siitä.

Pajut kertovat että valta vaihtuu, kun uusi hallitsija on löytynyt. Valta vaihtuu murhaamalla vanha kuningas, tämän tapahtuu Jahdin aikana.

Murhaajasta tulee uusi hallitsija.

Miten Jahti tapahtuu? Kuningas pakenee, ja jahtaajat lähtevät perään. He tutustuvat Kuuseen. 

Kuusi ei vastaa. Se on muotoiltu kilpikonnaksi.

Puutarhuri hoitaa myös tätä puutarhaa niinkuin Talvipuutarhaa, ja hän on täällä tänään. "Nämä ovat koivuja". Sigira silittää koivuja. Pajut näyttävät kateellisilta.

Puutarhuri on todennäköisesti ---> paju osoittaa syvemmälle puutarhaan.

Sigira hahmottaa vaaralliseksi talon läheisyydestä poistumisen.

Sudet kyselevät Febeltä tämän metsästyskokemuksista. Febe kertoilee kalastusjuttuja. Sudet yrittävät rohkaista Feben mukaan Jahtiin ja murhaamaan kuninkaan, kyselevät lähtisikö edes pienempää saalista hankkimaan.

Febe kieltäytyy kohteliaasti.

Paju kysyy Sigiraa ensimmäiseen tanssiin. Kello lyö vihreä, ja tanssit alkavat. Sigira kysyy ohikulkijalta, mitä ensimmäinen tanssi tarkoittaa; jos mukana on tunteita, on merkki niiden vastaanottamisesta. Sigira päättää jättää väliin. Terr säntää tanssittamaan susia. Lauman ensimmäinen tanssii, ja koko lauma on hengessä mukana

Febe päättää myös tanssia susien kanssa, onpahan sitten sama oja... on hieman epämääräistä menoa ja törmäilevät muihin

Pohditaan ensimmäisen tanssin merkitystä ja onko se ansa. Terr pyytää susilaumaa tanssimaan, ja silmänräpäyksen aikana susilauma päättää kuka tanssii Terrin kanssa.

Terriltä ja sudelta tanssi sujuu hienosti.

Sigira menee juttelemaan olkipukkimaisen ihmishahmon kanssa. Sitä ei pyydetty tanssimaan. Sigira pyytää kasvia tanssimaan kulttuuritutustumisen merkeissä.

Kasvi on jonkinlainen pelon henki. Tanssiessa Sigira tuntee putoavansa johonkin pelkotilaan.

Ikäänkuin Sigiran näkökentän ulkopuolella kävelisi jokin, joka ei kuulu elonkiertoon. Valopiiri pienenee pikkuhiljaa ja tunnelma on ahdistava. Sigira muistaa kuitenkin missä on, ja yrittää hehkua että huomaa missä maa on.

Kun Sigira pääsee takaisin kiinni todellisuuteen, hän huomaa tanssivansa yksin. Mihin henki katosi?!

Sigira tajuaa ettei ole oikeasti juhlissa, vaan metsässä sieniringissä.

Henkinen tukkihumala. "Kuinka loukkaavaa!" Sigira poistuu tanssilattialta.

Muu yleisö on samaa mieltä, ja henkilökunta tulee kyselemään onko kaikki hyvin. Käy ilmi että oli Äiä, ja ei kutsuttu, mutta muuten kuitenkin ilmestynyt.

Henkilökunta tiedustelee Sigiran vointia, ja kysyy tarviiko Sigira jotain. Sigira pyytää vain hetkeä itselleen. Henkiökunta pyytää anteeksi että äiä oli päätynyt juhliin, heitä ei kutsuta, mutta heitä tulee silti. 

Sigira hahmottaa, että tanssi on kestänyt IKUISUUDEN ja päättää hakea Feben ja Terrin pois

Febe on tanssinut kenkänsä puhki, kun Sigira tulee pelastamaan hänet tanssilattialta. Jalkoja särkee ja Febe lairttaa jalkansa juomien viilennysastiaan sohjon sekaan. On vaikea sanoa kauanko tanssi kesti, 5 minuuttia vai 4 tuntia. Febestä tuntuu että vähintään 4 tuntia. 

Kengät haisevat palaneelle, jalkoja särkee. Febe ottaa huikan omasta vesileilistään.

Kello lyö vihreän viimeisiä!

Mitä se lyö seuraavaksi, sitä ei kellosta näe.

Kuninkaan seurasta rupeavat hännystelijät katoamaan-

Lavalle nousee vanha mies: "krohöm!!"

Anteeksi arvon yleisö! Nyt alkaa kohta Jahti!

"Siirtykää puutarhan puolelle, ja katsokaa vierustoveria siten, että hänellä on ase. Juhlavieraat rupeavat kaivamaan aseita esiin kasseistaan." Kaikki kolme kaivavat aseen esiin.

Mietitään mihin olisi järkevintä siirtyä; ulos Jahtiin, piiloon sisälle tai huoneisiin. Pitääkö Jahtiin osallistua vai olla osallistumatta, voiko? Pitääkö voittaa vai hävitä? 

Ei ainakaan kannata voittaa, arvellaan.

Lähellä kuninkaan tyhjää valtaistuinta seisoo Jalopeura kauniissa mekossaan. Kuningas on kadonnut, ja jättänyt valtaistuimelle viittansa ja kruununsa. Terr sujauttaa kruunun Jalopeuran päähän! 

Viereen ilmestyy laiha musta hahmo, joka tuikkaa Jalopeuraa päähän miekallaan. Huijausta! Tämähän on väärä kuningas, hahmo huudahtaa!

Kello lyö Jahti. 

Puolessa välissä Jahti-kelloa on puoliyö.

Terr potkaisee laihaa salamurhaajaa susilauman keskelle ja huutaa "Syökää!". Susilauma käy kimppuun, taistelu on tasaväkinen.

Febe kysyy lähimmältä henkilöltä, ketä tämä veikkaa kisan voittajaksi. Henkilö veikkaa Terriä.

Lähimpänä ovea kohti Jahtimaita seisoo mm. Näätä, ja sudet istuvat salin kauimmassa loossissa. Hei eivät näytä pitävän kiirettä Jahtiin osallistumisessa.

Sigira nousee portaita valtaistuimen takaa parvelle tarkkailemaan.

Joku yrittää varastaa kuninkaan ryijyjä, joissa on hänen kuvansa.

Febe ahtautuu porukan mukana käytävään, mutta se onkin umpikuja. Käytävän päässä pari keijua estää etenemisen ja kehottaa perääntymään. Väkijoukko ei kuitenkaan osaa mennä mihinkään.

Febe kiipeää takana olevaa puuta ylemmän ja yrittää huutaa porukkaa perääntymään. Sigira huomaa kuninkaaksi pukeutuneen pakenevan aivan toiseen suuntaan salissa, ja käskyttää susilaumaa hyökkäämään perään. Sigira kuulee Feben ja heittää köyden seinän läpi. Kun Febe pakenee seinän läpi, talloutuu sienirinkiä ja kolmikko putoaa todellisuuteen

Juhlat ovat kadonneet, ja Pitkän Talon Jorik näyttää varastaneen kaksi ryijyä ja istuu vieressä. Kuningas pakenee ja mukana pudonnut susi kehotetaan perään.

Matkan päästä susi ulvahtaa kutsuen apujoukkoja.

Sigira yrittää korjata sienirinkiä sillä aikaa, kun Terr ja Febe säntäävät auttamaan sutta Jahdissa.

Sigira saa hetkeksi juhlat takaisin, ja löytää suden, jonka potkaisee ulos. Paju tulee kysymään mitä tapahtuu. Sigira kertoo että Jahti jatkuu ulkona, kuningas pakenee ja paltsi on nyt rikki.

Paju suostuu jahtaamaan kuningasta ulkona ja astuu ulos palatsista.

Sieniringin keskellä kasvaa nyt paju, vähän matkan päässä on tuulta haisteleva susi. Susi lähtee ulvonnan suuntaan.

Keijukuningas on jäänyt kiinni karhunrautaan kielekkeen alle. Terr käyttää tilaisuuden hyväksi, käärii auki öjykankaan, ja antaa kilon rautanauloja sataa keijukuninkaan päälle. Kuningas sulaa ja kuolee.

Terristä tuli nyt kuningas. Sudet kumartavat Terrille.

Viiksekäs vedonlyöjäkaveri ilmestyy puun takaa, hanhen kanssa. Hanhi munii kultamunan, ja tyypit haluavat vesileilin.

Saavat vesileilin. Terr löytää kruunun repustaan.

Sigira ja Febe lupaavat yrittää selvittää keinoa Terrin pelastamiseksi. Susista ei ole enää apua, sillä ne eivät enää puhu, vaan rapsivat kirppuja turkistaan.

Ehkä yliopistossa olisi folkloristiikan tuntijoita?

Terr astuu puun taa ja katoaa.

Sigira ja Febe keräävät muutamia korvasieniä talteen sieniringistä, ja lähtevät kohti kotikylää.


Omenalaakso

Them Deeper Bones, Omenalaakso -kampanjawiki

Paikka

Pelikerta

Pelaajahahmo

    Sivuhahmo

    Muu

    Luokittelemattomat