[D&D 5E] Punaisen auringon alla / 03 Hahmoluokkien esittely

2022-12-31

Hahmoluokka valitaan hahmon aikuisvaiheeksi. Se edustaa taitoja ja osin myös yhteiskunnallista asemaa, johon hahmo on päässyt. Nämä on jaoteltu sen mukaan, ovatko ne kaupunkivaltioiden elämään liittyviä vai paimentolaisten kulttuuria. Suluissa oleva nimike kertoo, mitä sääntökirjan hahmoluokkaa kukin näistä pelimekaanisesti edustaa.

Kaupunkilaiset

Bardi: (bard) Athaksen bardit ovat kierteleviä laulajia, jotka esiintyvät kaupunkivaltioiden varakkaalle yläluokalle. He kulkevat seurueena ja saattavat viipyä isäntänsä vieraina parikin viikkoa. Bardit ovat myös politiikanteon väline: he ovat vakoojia, varkaita ja salamurhaajia.

Kokemuspistelähteet:

  • Vakoiluun tai salamurhaamiseen liittyvän sivutehtävän suorittaminen
  • Erimielisyyden ratkaiseminen ilman väkivaltaa

Gladiaattori: (fighter) Noitakuninkaiden tarjoama sirkushuvi ovat gladiaattoritaistelut, joissa taistelijat ottelevat kaksintaisteluissa, ryhmätaisteluissa ja hirviöitä vastaan. Valtaosa gladiaattoreista on orjia, jotka voivat menestyksensä myötä parantaa asemaansa.

Kokemuspistelähteet:

  • Taistelun muuttaminen esitykseksi
  • Kieltäytyminen taistelusta, josta ei voi voittaa mitään arvokasta

Munkki: (monk) Kumisevien vuorten suojissa on useita askeettiyhteisöjä, joissa asuvat munkit (sama nimitys sukupuolesta riippumatta) pyrkivät itsehallinnan kautta hallitsemaan elämäänsä. Elinolot ovat yksinkertaiset, jotta se ei häiritsisi sisäisen valaistumisen etsimistä. Ki-voiman löytäneet munkit pystyvät pitämään itsestään huolen julmassa maailmassa.

Kokemuspistelähteet:

  • Tyyneys ja määrätietoisuus vastoinkäymisten edessä
  • Vähäosaisten auttaminen

Voro: (rogue) Vorot ovat varkaita, huijareita ja salamurhaajia. He kuuluvat yleensä johonkin rikollisperheeseen, jotka käyvät joskus keskinäisiä kamppailuja reviireistään. Kaupungeissa asuvina he saattavat sekaantua myös poliittiseen valtakamppailuun.

Kokemuspistelähteet:

  • Jonkin arvokkaan varastaminen
  • Rikollisperheen kanssa tekemisissä oleminen

Riivattu: (warlock) Riivatut ovat noitakuninkaiden virkakuntaa. He ylläpitävät kaupunkivaltioissa noitakuninkaiden lakeja. Vastineeksi noitakuningas on antanut heille maagisen rituaalin kautta omaa voimaansa, jolla he voivat tehdä taikuutta.

Kokemuspistelähteet:

  • Auktoriteetin käyttäminen
  • Vähäosaisten ylenkatsominen ja hyväksikäyttäminen

Paimentolaiset

Petosoturi: (barbarian) Shars- ja muharib-heimot ovat vuohipaimentolaisia. Klaanien kesken vuohia viedään salavihkaisuudella, mutta kun autiomaan hirviöt tai muut ryöstelijät uhkaavat viedä vuohia, barbaarisoturit vastaavat uhkaan silmittömällä raivolla. Tällöin oman hengen menettäminen on hyväksyttävä uhraus klaanin hyvinvoinnin takaamiseksi.

Kokemuspistelähteet:

  • Primitiivisyyden edustaminen sivilisaatiota vastaan
  • Perääntymisestä kieltäytyminen

Shamaani: (druid) Kaikkien paimentolaisheimojen keskuudessa elää shamaaneja. He toimivat riitojen selvittelijöinä ja neuvonantajina. Erityisesti heitä tarvitaan hoitamaan suhteita autiomaahan: hiekan, taivaan ja kuumuuden villihenkiin. Villihengille omistautuneina he voivat kulkea eläinten hahmossa ja tehdä ihmeitä.

Kokemuspistelähteet:

  • Luonnon vaaliminen
  • Erimielisyyden ratkaiseminen neuvottelun avulla

Samooja: (ranger) Almasarat- ja sayaad-heimojen paimentolaiset täydentävät ruokavaliotaan metsästämällä. Polttavan auringon alla riista on löydettävä nopeasti. Näiden samoojien joukosta löytyvätkin pätevimmät jäljittäjät, suunnistajat ja eläintietäjät. He tuntevat myös nopeimmat reitit vaikeakulkuistenkin seutujen läpi.

Kokemuspistelähteet:

  • Kaupunkilaisten halveksiminen
  • Muiden auttaminen selviytymistilanteessa

Velho: (wizard) Noitakuninkaat haluavat hallita taikuutta ja sitä, kuka siihen pystyy. Paimentolaiset ovat heidän ulottumattomissaan, mutta kaupunkivaltioissa vain riivatut voivat loitsia joutumatta ongelmiin. Entismaailmassa asiat olivat toisin: silloin taikuutta opiskeltiin ja loitsuja kirjoitettiin muistiin kirjoihin. Näitä loitsukirjoja löytyy joskus raunioista ja sellaista tutkiva voi ryhtyä velhoksi. Jos hänen taikuutensa tulee kuitenkaan koskaan julki, velho tekee itsestään lainsuojattoman.

Kokemuspistelähteet:

  • Loitsukirjan kanssa värkkääminen
  • Selvitä jotain Athaksen historiasta

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

Sovitus Dark Sun -kampanjamaailmasta

Kampanjan perusta

Hahmonluonti

Kampanjan miljöö

Pelikerrat

Luokittelemattomat