[D&D 5E] Punaisen auringon alla / 04 Kauppahuone Ianto

2023-03-09

Athaksen tuhoutuneessa maailmassa kaupankäynti on kaupunkivaltioiden elinehto. Niitä ei olisi mahdollista ylläpitää ilman eri puolilta saatavia materiaaleja ja tietotaitoa. Kaupanteko ja kauppareittien ylläpito on kauppahuoneiden tehtävä.

Jokaisessa kaupunkivaltiossa on yksi iso kauppahuone ja monta pienempää. Kauppahuoneilla on tukikohtia ja kauppapaikkoja eri kaupunkivaltioissa. Kauppahuoneella on siten tavoitteena tehdä voittoa mutta samalla se on sidoksissa kaupunkivaltioiden väliseen politiikkaan.

Kauppahuoneen tausta

Tyrin kaupunkivaltiosta operoiva Ianton suvun kauppahuone joutui vaikeuksiin, kun orjuus muuttui laittomaksi ja isompi Vordonin kauppahuone onnistui nappaamaan valtaosan rautamalmin kauppaamisesta. Ianton suku harkitsi jo toiminnan siirtämistä toiseen kaupunkivaltioon, mutta se olisi tullut liian kalliiksi. Niinpä Ianton kauppahuone yrittää nyt päästä takaisin tuottoisaan kauppaan kiinni ja harkitsee tekstiilikauppaan keskittymistä (silkki ja pellava).

Ianton kauppahuoneen nykyinen johtaja on partiarkka Strabo Ianto. Kauppahuoneen johtamiseen osallistuu läheisesti myös Strabon tytär Aishah, joka organisoi karavaanireitit ja huolehtii lastauksesta. Strabo keskittyy enemmän kauppaneuvotteluihin eri toimijoiden kanssa ja toiminnan pitämiseen voitollisena.

Kauppahuoneen vala

Kaikki kauppahuoneet vaativat jäseniltään kauppiaan valan vannomista. Valan rikkominen johtaa yleensä nopeasti kauppahuoneesta syrjäyttämiseen. Vala on aika samankaltainen kauppahuoneesta riippumatta:

  1. Lupaan toimia kauppahuoneen parhaaksi vastineeksi saamastani palkasta.
  2. Lupaan toimia rehellisesti niin muukalaisen, ystävän kuin vihollisenkin kanssa.
  3. Lupaan etten kavalla kauppahuoneen rahoja itselleni.
  4. Lupaan kunnioittaa kaupunkivaltioiden lakeja niissä käydessäni ja vältän toimintaa, joka voisi herättää noitakuninkaan vihan kauppahuonetta kohtaan.
  5. Lupaan toimia yhteistyössä toisten kauppahuoneen jäsenten kanssa, jotta saamme tehtyä elämästä vaikeaa niille, jotka väärin perustein vangitsevat, kiristävät tai muutoin häiriköivät kauppahuoneen jäseniä.

Kauppahuoneen tyypillinen karavaani

Karavaanin etummaisina kulkevat tiedustelijat crodlu-liskoilla. He pystyvät liikkumaan nopeasti ja tuomaan tiedon varsinaiselle karavaanille.

Karavaanin varsinaisena sydämenä ovat inix-liskot. Neljä kantojuhtaa kuljettaa selässään kauppatavaroita ja viides tuo karavaanin omat vaellusvarusteet.

Kukin eläin tarvitsee oman ohjastajansa. Lisäksi mukana voi olla muita kulkijoita, jotka mm. suunnistavat, hoitavat kauppaneuvottelut tai suojelevat karavaania hyökkääjiltä. Inix-liskot eivät liiku erityisen nopeasti, joten kävelijä pysyy hyvin niiden vauhdissa.

Ianton kauppahuoneen karavaaneissa on tyypillisesti 8 henkilöä (tai enemmän, pelaajahahmojen määrästä riippuen). Karavaanin saa liikkeelle pienimmillään kolmella henkilöllä, jos hylkää crodlu-tiedustelijat ja kukin ohjastaja ohjaa kahta inix-liskoa. Tällainen minimimiehityksellä liikkuva karavaani on tietysti altis monenlaisille vaaroille.

Esimerkkikaravaani

(Kuvassa on myös hyönteismäisiä kank-ratsuja, joita Ianton kauppahuone ei käytä.)

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

Sovitus Dark Sun -kampanjamaailmasta

Kampanjan perusta

Hahmonluonti

Kampanjan miljöö

Pelikerrat

Luokittelemattomat