[D&D 5E] Punaisen auringon alla / 02 Hahmojen lapsuusvaihtoehtojen esittely

2023-01-01

Perinteisessä D&D:ssa hahmon syntyperä ja kulttuuri ovat usein sama asia. Pelitekstissä tätä kutsutaan "roduksi". Tässä kampanjassa olen halunnut erottaa nämä toisistaan ja siksi syntyperä viittaa vain siihen, mihin yhteisöön hahmo syntynyt ja viettänyt lapsuutensa. Pelaaja päättää, missä määrin tämä lapsuus määrittää myös hahmon nykyisyyttä: hahmo on voinut ajautua hyvinkin kauas syntysijoiltaan.

Vaihtoehdot lapsuusvaiheeseen

Laaksolainen: Valtaosa Athaksen väestöstä on tuntemamme kaltaisia ihmisiä. Koska kaikki Athaksen kansat kuitenkin polveutuvat samoista esivanhemmista, he ovat kaikki ihmisiä. Selvyyden vuoksi valtaväestöä kutsutaan laaksolaisiksi, vaikka he tällä hetkellä asuttavatkin laajaa tasankoaluetta Kumisevien vuorten ja Hietameren välissä.

Kokemuspistelähteet:

  • Pyrkimys saavuttaa jotain uutta (kunnianhimoisuus)
  • Tilanteeseen sopeutuminen

Kuva 1 Kuva 2

Kääpiö:

Vuoristossa ja niiden kaivoksissa asuneet ihmiset ovat pienikokoisempia ja vantteria. Heitä kutsutaan kääpiöiksi. Tiettävästi kaikki heistä joutuivat sukupolvia sitten laaksolaisten orjuuttamiksi. Jos vuoristoissa asuu vielä vapaita kääpiöitä, he eivät ole tekemisissä muiden kansojen kanssa. Runsas vuosi sitten Tyrin orjuus pääosin lakkautettiin, joten pelaajahahmokääpiöt ovat entisiä orjia.

Kokemuspistelähteet:

  • Menetettyjen perinteiden haikaileminen
  • Nykyisyyteen alistuminen (asiat eivät koskaan muutu paremmiksi)

Kuva 1 Kuva 2

Thri-kreeni:

Hyönteismäiset thri-kreenit ovat autiomaiden paimentolaisia. He ovat tottuneet toimimaan ryhmänä ja seuraamaan ryhmänjohtajaa. Keskenään he voivat muodostaa jopa joukkomielen. Thri-kreeneillä on oma kielensä, mutta he pystyvät puhumaan yleistä kauppakieltä. Ylemmät kädet ovat raskasta työtä varten ja alemmat tarkkaan näpertämiseen. Thri-kreenit käyttävät yhtä käsiparia kerrallaan.

Kokemuspistelähteet:

  • Parven johtajan käskyjen noudattaminen
  • Parven suojeleminen

Kuva 1 Kuva 2 Kuva 3

Puolituinen:

Tyristä katsottuna vuorten toisella puolella Metsäharjalla asuvat ihmiset ovat pienikokoisia ja jänteviä. Heitä kutsutaan puolituisiksi. He elävät syvässä luontosuhteessa ja kunnioittavat luonnonhenkiä. He käyttävät tarpeen mukaan kaikkea elollista ravinnokseen, minkä takia puolituisilla on maine kannibaaleina. Vaikka puolituisten kotimaa on Metsäharjalla, heitä liikkuu paljon myös Tyrin alueella.

Kokemuspistelähteet:

  • Syvä luonnon kunnioittaminen
  • Muonavarojen täydentäminen kuolleilla vihollisilla

Kuva 1 Kuva 2

Louhisyntyinen (dragonborn):

Noitakuningas halusi luoda vahvat sotajoukot käyttämällä lohikäärmetaikuutta. Maagisen rituaalin tuloksena ihmisistä muuttui liskomaisia lohikäärmesotureita, louhisyntyisiä. Sotavoimistaan huolimatta kyseinen noitakuningas tuhottiin ja selviytyneet louhisyntyiset hajaantuivat autiomaahan. Nykyään he asuvat klaaneittain ja toimivat noitakuninkaiden palkkasotureina.

Kokemuspistelähteet:

  • Ylpeys muihin kansakuntiin verrattuna
  • Lohikäärmeen kaltainen ahneus ja juonikkuus

Kuva 1 Kuva 2

Jätti:

Ennen kääpiöiden orjuuttamista noitakuninkaat yrittivät luoda vahvoja työläisiä ja sotureita yhdistämällä taikuudella ihmisiä ja jättiläisiä. Tuloksena syntyivät 2,5-metriset jätit, jotka pystyvät kantamaan satojen kilojen taakkoja. Ailahtelevina heistä ei kuitenkaan ollut orjatyöhön, joten jätit elävät nykyään kansana muiden joukossa (joskin monella noitakuninkaalla on armeijassaan jättien soturiosasto).

Kokemuspistelähteet:

  • Nopea mielialanvaihdos (tunteesta toiseen)
  • Ruumiinvoimien käyttäminen hyödyllisesti

Kuva 1 Kuva 2

Haltia:

Keijujen kanssakäymiseen päätyneistä ihmisistä syntyivät Athaksen haltiat. He elävät kiertolaisten elämää kulkien heimoina kaupunkivaltiosta toiseen. Siellä he pistävät haltiamarkkinat pystyyn ja saattavat viipyä useitakin kuukausia. Keijuperimänsä takia haltiat elävät hetkessä ja välttelevät vaivalloista työtä. He myös huijaavat ja varastavat kaikilta ei-haltioilta, jotka puolestaan pitävät haltioita petollisina ja laiskoina.

Kokemuspistelähteet:

  • Raskaan työn vältteleminen ja hetkessä eläminen
  • Arvokkaiden asioiden hankkiminen huijaamalla tai varastamalla

Kuva 1 Kuva 2

Hornaverinen (tiefling):

Selviytyäkseen ja kukistaakseen vihollisensa eräs paimentolaisheimo kääntyi demonien puoleen. Pirut antoivat toivotut voimat, mutta vääristivät heimolaisten ruumista ja mieltä. Nykyiset hornaveriset katsovat olevansa verivelassa piruille ja yrittävät maksaa esi-isiensä velan (ja pelastaa oman sielunsa) kylvämällä hävitystä ja kuolemaa.

Kokemuspistelähteet:

  • Toisten surmaaminen oman sielun pelastamiseksi
  • Rietastelu, koska oma sielu on tuomittu

Kuva 1 Kuva 2 Kuva 3

HUOM! Kuten kuvauksista käy ilmi, haltioihin ja hornaverisiin kohdistuu Athasissa vahvoja ennakkoluuloja. Heillä on myös syntyperänsä vuoksi epäsosiaalisia taipumuksia. Jos valitsee hahmokseen haltian tai hornaverisen, ei saa lupaa sotkea hahmoryhmää tai kiusata muita, vaan pääsee kokemaan pelissä ennakkoluulojen uhriksi joutumista.

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

[D&D 5E] Punaisen auringon alla

Sovitus Dark Sun -kampanjamaailmasta

Kampanjan perusta

Hahmonluonti

Kampanjan miljöö

Pelikerrat

Luokittelemattomat