[peliraportti] Tivoli - Sirkus Furlandia

Tivoli on Kristel Nybergin suunnittelema Powered by the Apocalypse -systeemin peli, jossa pelaajahahmot ovat outoa sirkusväkeä. Pelin keskeisiä teemoja ovat erilaisuus ja sen käsittely, ystävyys ja yhteistyö.

Pelaamisen aluksi kehotetaan luomaan oma sirkusmiljöö. Omassa porukassamme päädyimme suunnittelutyön tuloksena eläinihmisiin, jotka ovat omassa maailmassaan vähemmistönä. Tästä johtuen eläinihmisiin suhtaudutaan monella eri tavalla: osalle ne ovat halveksittavia luonnonoikkuja, toisille uteliaisuutta herättäviä eksoottisia olentoja, joissakin ne herättävät seksuaalissävytteistä kiinnostusta ja toisissa ihailua tavallisia ihmisiä parempina olentoina. Pelimaailma vastaa teknologiselta kehitykseltään 1800- ja 1900-luvun vaihdetta, eli hevosella mennään ja radiota kuunnellaan. Sirkukset elävät kulta-aikaansa ja saavat suurta huomiota saapuessaan kyliin ja kaupunkeihin esityksineen.

Pelaajahahmoja on kolme: notkeustaiteilija (akrobaatti), liinoja käyttävä ilma-akrobaatti (kummajainen) ja taikuri (silmänkääntäjä). Notkeustaiteilija Carmine on ollut Sirkus Furlandiassa pisimpään ja kamppailee uskomustensa osalta oman vanhuutensa, hitautensa ja kehonkuvansa kanssa. Taikuri Rowena on esiintynyt pitkään jo ennen Sirkus Furlandiaan liittymistä. Hänen uskomuksensa liittyvät epävarmuuden peittelemiseen, ulkonäköpaineisiin ja työsuoritukseen. Ilma-akrobaatti AnnaBelle on taitava esiintyjä, mutta hänen kohdallaan huomio kiinnittyy usein kaksipäisyyteen, minkä vuoksi hänen uskomuksensa liittyvät itseinhoon ja opittuun avuttomuuteen.

Ehkä taustaksi on hyvä kertoa, että peliporukka on ollut koossa pari vuotta ja olemme sinä aikana vahvistaneet keskinäisiä ystävyyssuhteitamme. Pisimmät kampanjat ovat tainneet olla hahmokeskeisiä ja ihmissuhdevetoisia. PbtA-linjan pelit ovat uusia tuttavuuksia muille paitsi itselleni; pelinjohdin pari vuotta sitten Dungeon World -kampanjan. Tivolia pelataan ns. kakkoskampanjana eli silloin, kun koko peliporukka ei pääse paikalle. Tivolin pelaamiseen voi siis tulla pitkiäkin katkoksia.

Sopii ehdottomasti kysellä tarkemmin kaikesta pelikertoihin liittyvästä (ja vaikka vähän laajemminkin). Pelaajien puolesta en voi puhua, mutta tarkoitus on käydä keskustelua eikä vain yksisuuntaisesti kirjoittaa pelikuvausta omaksi iloksi. Kaikkia pelitapahtumia en yritäkään saada mahtumaan noihin raportteihin, joten senkin vuoksi selvennysten kysyminen voi olla tarpeen.

2025-02-11

aiheessa Roolipelit