Forged in the Dark - ajatuksia
Alkusanat: Kirjoitan tätä tekstiä, sillä olen törmännyt Roolipelaajien Suomi - discord kanavalla monta kertaa ihmettelyä ja epäselkeyttä minkälaista peliä forged in the dark peleillä olisi tarkoitus pelata. Tällä tekstillä pyrin tuomaan oman näkökulman asiaan, joka pohjautuu vahvasti Blades in the Darkin luojan John Harperin omiin teksteihin, let's play peleihin, sekä omiin kokemuksiin näistä peleistä. Linkitän nämä videot ja let's playt vielä tekstin loppuun.
Kokemusta minulla on FITD-peleistä: Kolme Blades in the Dark kampanjaa Band of Blades kampanja Scum and Villainy kertapelejä TEETH - kertapeli pelaajana
Ennen kuin avaan minulle tärkeimpiä huomioita forged in the dark peleissä, on hyvä huomioida, toisin kuin perinteisissä peleissä nämä pelit emuloivat, eivät simulointi tyylilajia joita näissä peleissä käsitellään. Blades in the Dark ei simuloi keikan suunnittelua ja toteuttamista, se emuloi minkälaista on olla rikollinen Doskvolissa ja luo puitteet sille.
Kampanjat ja niihin valmistautumiset: Forged in the Dark-peleissä on hyvin usein kevyesti kuvailtu, implikoitu pelimaailma. Tämän tarkoituksena on jättää tilaa pelinjohtajalle ja pelaajille luomaan yhteistä peliä, sekä auttamaan pitämään peliä "nopeatempoisena". Kaikilla pelaajilla on tilaa tuoda omia näkemyksiä pelin aikana esiin ja pelinjohtajan kanssa todeta asiat todeksi. Tämä vaatii usein asennemuutosta pelaajilta perinteiseen pelityyliin nähden, jossa pelinjohtajan oletetaan tietävän maailmasta kaikki. Blades in the Dark käy tämän asenteen pelinjohtamiseen kohdassa Running the game.
Jotta tämä pelityyli kuitenkin toimisi pelinjohtajan tulee ymmärtää tämä implikoitu maailma, jotta tätä nopeatempoista tilanteenratkaisua, tarinankerrontaa ja maailmanrakennusta pystytään luomaan Action rollin muodossa. Hyvä FITD-peli sisältää pelinjohtajalle tiedot pelimaailmasta, jota hän tarvitsee pelin pyörittämiseen. Esimerkkinä voidaan pitää Blades in the Darkin Doskvol-osio.
Blades in the Dark ensimmäisenä tämän tyylin pelinä ikävästi ei ole kaikista parhaiten jäsennelty kirja ja tämän kaiken opettelu voi olla pelkästään sitä alusta loppuun lukemalla hankalaa. Vaikkakin kyseinen kirja sisältää erinomaisen hakemiston takasivuilla!
Action roll Kaksi yleisintä asiaa mitä ymmärretään väärin FITD-peleissä ovat selvästi action rollin käyttäminen, sekä kuinka syvälle peliin fiktiivinen asema on leivottu.
Aloitetaan action rollista. Tämä koko prosessi on helppo ymmärtää väärin perinteiselle pelaajalle, sillä se helposti näyttäytyy perinteisen pelin "minulla on este, käytän kykyäni sen ylipääsemiseen", joka on yksi osa action rollia mutta ei jää siihen. Action rollin on tarkoitus liikuttaa tilanne merkittävästi eteenpäin eikä tilanteen pitäisi koskaan olla samanlainen kuin ennen heittoa.
Action roll on tapa pelaajalle ottaa fiktio omiin käsiinsä ja muokata sitä. Pelaaja kertoo oman lähestymistapansa ja pelinjohtaja kertoo kuinka haastavaa se on fiktiivisen asetelman kautta. How to play osio kertoo tämän mielestäni erinomaisesti, tämä mekaniikka on tärkeä pelin fiktiolle konsensuksen rakentamisessa. Rakennamme yhdessä kohtauksen, jossa pelaajan kyvykäs hahmo tekee haluamansa asian maksamalla siitä usein jonkinlaisen hinnan. Action roll on FITD-pelien suola, jonka avulla luodaan pelin fiktiota sekä kiinnostavia tilanteita.
Fiktiivinen asetelma FITD pelit ovat "fiktio ensin" tyylisiä pelejä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteisesti määritetty pelin maailma määrittää miten pelissä toimitaan. Fiktiivinen asema määrittää vaikeustason action rollissa ja myös minkälaisen asetelman eri action ratingit antavat tilanteeseen.
Fiktiivinen asetelma määrittää myös tätä kautta milloin action roll pitäisi tehdä ja minkälaiset seuraamukset onnistumisella ja epäonnistumisella ovat. Fiktiivinen asetelma on eräänlainen perustus, jonka pohjalle koko muu peli nojaa.
Tyylilajien emulointi Forged in the Dark pelit ovat esimerkkeinä tyylilajiensa tv-sarjojen ja elokuvien kohtauksia, joissa katsojina näemme tapahtumat katsojan roolissa. Katsojina meillä on epäselvää, mitä tapahtuu seuraavaksi, mutta hahmot ovat ottaneet tämän huomioon aiemmin ja suunnitelleet asiat etukäteen. Pelin mekaniikat avustavat meitä yhdessä luomaan tilanteen, jossa pelaajat voivat yrittää mitä haluavat, ja pystyvät onnistumaan melkein missä vain jos ovat valmiita maksamaan hinnan. Tästä tulee mieleen itselleni esimerkkinä Peaky Blindersien ryöstöt ja hyökkäykset kilpailijoiden kimppuun, tai Cowboy Bebop-sarjan aloitus kasinon ryöstöllä.
En ole itse kokenut muiden pelien toteuttavan tämän tyylistä pelaamista tyydyttävästi ja kun pelinjohtajalla on hyvä kosketuspinta implikoidusta pelimaailmasta, fiktiivisesta asemasta ja hän ymmärtää miten action rollit toimivat fiktiossa, hän pystyy toteuttamaan tätä nopeatahtista ja dramaattista pelaamista.
Loppusanat FITD-pelit eivät sovi kaikenlaiseen pelaamiseen enkä tässä kirjoituksessa ota kantaa mm. kelloihin, luppoaikaan tai edes keikkoihin. Ne eivät ole hyvin tilanteita simuloivia pelejä. Näissä peleissä olennaista on oppia olemaan kiinnostunut pelaajien hahmoista ja halusta nähdä miten nämä pelit emuloivat tilanteita, missä onnistutaan maksaen jonkinlainen hinta. Ne luovat tarinankaaria hahmoille, jossa hahmot kehittyvät spiraalimaisesti alaspäin. Loppuksi sanoisin, että FITD-pelit ovat parhaita peleille joissa halutaan yhdessä nähdä miten pelaajien teot muovaavat tarinankerrontaa tietynlaisessa tyylilajissa ja luovat isojakin muutoksia fiktiossa nopeasti. Älä yritä simuloida pieniä muutoksia fiktiossa tai pelata peliä, jossa pelinjohtaja tietää tarkasti ennen sessiota mitä pelissä tapahtuu.
Forged in the Dark on parhaimillaan dramaattisena tyyli-emulaattorina, jossa nähdään yhdessä pelin aikana, mitä hahmot ovat valmiita maksamaan saadakseen mitä haluavat.
Linkit https://www.youtube.com/watch?v=QNzpg-qdZ0g&ab_channel=itmeJP Rollplay:Blades actual play, oma ensikosketukseni Blades in the Darkiin.https://www.youtube.com/watch?v=jsmw4wC7iOE&list=PLQQW3Ew6DKsN0-Iv7n7144RbqKKRneqHH&ab_channel=JohnHarper Alkuperäinen Blades in the Dark actual playBlades in the Dark: Game Rhythm & Calling For Rolls John Harperin vinkkivideot