Roolipelien näkyvyys haussa ja kielimalleissa

Tuossa toisaalla puhuttiin siitä, miten jo 25 väärää lähdettä riittää myrkyttämään kielimallin siten, että se alkaa säännön mukaan kertoa omiaan peleistä. Kääntäen tästä seuraa se - että - suomalaisten pelien näkyvyys avoimessa verkossa on liian alhainen järkevien vastausten saamiseksi.

Tästä hyvä esimerkki on eilen saamani vastaus suomalaisista pelisuunnittelijoista ja studioista, jossa Burger Gamesin primus motoriksi nimettiin Juhana Pettersson. Molemmat korkean profiilin suomalaisia tekijöitä - mikä selittää nimien esiintymisen vastauksessa.

Miten asiaa voisi sitten korjata? Eritoten jos haluaa että itse fanittamansa peli kuten Praedor tai Legendoja & lohikäärmeitä näkyisi paremmin?

Jonkinverran tätä työssäni sivuavana henkilönä, itse olen ajatellut että suomalaisten pelien näkyvyyttä niin verkossa kuin kielimalleille - voi parhaiten edistää tuottamalla niihin liittyvää sisältöä.

Tärkeintä ois saada

  1. Wikipedian sivut peleistä kuntoon
  2. Reddittiin säännöllisesti tekstiä, koska kielimallit käyttää tätä lähdettä merkittävässä määrin.
  3. RPGGeek ja muut tietokannat peleistä ojennukseen
  4. Artikkeleita verkkoon: roolipeliloki, pelilaudan foorumit, roolipelitiedotus - materiaalia menemään vaan, ja matalalla kynnyksellä.
  5. Tekijöiden omat sivut fiksuiksi. Esimerkiksi Myrryksen sivujen osalta ei koneluettavuutta tai haku/vastauskoneoptimointia ole edes ietitty
  6. Omat blogit, medium, substack, wordpress, ghost jne. Ja näiden välinen linkitys kuntoon.

Näitten lisäksi kaikki materiaali mitä tuotetaan avoimiin tai avoimesti saatavilla oleviin kanaviin auttaa. Näitä ovat esimerkiksi:

  1. X
  2. BlueSky
  3. YouTube
  4. Twitch

Muut sosiaalisen median palvelut ja alustat ovat toistaiseksi melko rajattuja - joten vaikka niiden kautta saisi väliaikaista näkyvyyttä projektille tai pelille - ei niillä oleva sisältö todennäköisesti auta tässä.

Mitä mieltä?

Kannattaisko tän kaltainen sissitoiminta pelien näkyvyyden eteen?

2025-10-21

aiheessa Yleinen

1