Hovimestari, teessäni on Kärpänen! - Yes, sir! (häksäys #5)
Yes, sir! ja Kärpänen ovat kumpikin edullisia ja nopeasti omaksuttavia kotimaisia pelejä, joilla on näennäisesti vähän yhteistä tematiikan tai sääntjen saralla. Silti nämä näennäisesti hyvin erilaiset pelit kykenevät tukemaan toisiaan hämmästyttävän hyvin ja kahdella täysin erilaisella tavalla.
Niille, joille Kärpäsen sääntömekaniikka on turhan raskas ja taktinen, tarjoaa Yes, sir! pelimekaniikan, joka voi pöristä paremmin.
Niille, joille Kärpänen uppoaa hyvin, tarjoaa Yes, Sir! yläluokkaisemman ja aivan kipeän laajan seikkailuympäristn. Tähän laajempaan aiheeseen palaan seuraavissa postauksissa. Tällä kertaa keskitytään ensimmäiseen vaihtoehtoon.
Kärpänen YS!:n moottorilla vaatii oikeastaan vain muutaman sääntöselvennyksen:
Kärpäsluokkien jäjestys ylhäältä alas: hirvikärpäset 6, peto- ja tulikärpäset 5, raatokärpäset 4, huonekärpäset 3, banaanikärpäset 2, perskärpäset* 1
Käytä puntien tilalla semmoisia tummia kakkapalleron näköisiä karkkeja. Suklaarusinat tai ihan tavalliset rusinat ovat myös hyviä.
Hieman yllättäen gentlemannin ja kärpäsen taitolistat ovat melkein identtiset. Korvaa ajaminen taidolla lentäminen (erikoistuminen immelmannit, silmukat, pimeälento) ja ratsastmisen tilalle voi laittaa tallitietämyksen (erikoistuminen hevoshuhut, tarut komposti-lasta, lantatarinat)
*Perskärpänen on EPH-luokka. Esittelen nämä tarkemmin seuraavan postauksen yhteydessä.