Kolmas Orleans / TosiTV

2024-11-05

Tosi-TV Kolmannessa Orleansissa

Tänä iltana Virgin-Fox Reality Channelilta: Kolmannen Orleansin Superagentit Osallistujat kilpailevat hengenvaarallisten tehtävien suorittamisesta keskellä Kolmannen Orleansin lainsuojattomia# Äänestä jatkoon pääsijät ja putoajat, näe kilpailijoiden koettelemukset läheltä. Koe Tosi-TV:tä parhaimmillaan!

Mistä on kyse?

Pelimuodossa on kyse Kolmannen Orleansin sotatoimialueella kuvattavasta Tosi-TV:stä, jonka tuottajina ja tähtinä toimivat pelaajien hahmot. Tässä pelimuodossa jokaisella pelaajalla on oma tähtihahmonsa, jonka silmin pelin tapahtumia seurataan. Tähtihahmojen lisäksi pelaajat pääsevät vaikuttamaan pelin tapahtumiin myös tuotantoyhtiön ja tuottajien näkökulmasta käyttäen näissä säännöissä esiteltäviä tekniikoita.

Tosi-TV vuosimallia 2050

Kolmannen Orleansin katastrofialue on TV-yhtiöille erinomainen paikka kuvata toimintapainotteista tosi-TV:tä aidoissa vaaratilanteissa. Väkivaltaviihde myy, ja lain ulottumattomissa kuvattu tosi-TV-väkivalta myy vielä paremmin. Paikallisilta ei kysytä. Osallistujat kilpailevat palkinnoista kaiken uhalla, ja kamera käy koko ajan. Palkintona saattaa olla nousu CSA:n kolmannesta kansalaisluokasta toiseen tai vaikkapa loma New Rivieralla. Sopimukset ovat kuitenkin ankarat, eikä show’hun päästetä liian vahvalla selkärangalla tai moraalilla varustettuja kilpailijoita, mikä takaa viihdyttävyyden. Kilpailijat varustetaan kybersilmien kaltaisilla implanteilla, jotka lähettävät jatkuvasti kryptattua dataa tuotantoyhtiölle. Lisäksi erilliset undercover-kameramiehet kuvaavat tapahtumia lähes näkymättömien lentävien kamerarobottien avustuksella.

Kaiken sanotaan tapahtuvat “todella”. Tosiasiassa kilpailijoiden tilannetta, ruumiinkemiaa ja tunteita manipuloidaan tuottajien toimesta jatkuvasti – ja monesti show’n parhaat palat ovat näyttelijöiden tekemiä seivejä.

Tosi-TV-pelin valmistelu

Tosi-TV pelimuodossa hahmonluonti tapahtuu tuotantotiimin toimesta. Kyseessä on tuottajien kokous, jossa keksitään pelaajien verran show’hun sopivia hahmoja. Pelin valmistelu alkaa tuotantoyhtiön (pelinjohtaja) laatimalla alustuksella show’n tavoitteista.

Esimerkiksi

Kyseessä on turvakameratositeeveen tavoin toimiva tosi-TV-show yksityisetsivän kaltaisista agenteista Orleansin sotatoimialueella. Olette sen valmisteluista vastaava tuotantotiimi. Katsojatutkimuksemme mukaan show’n tulisi painottua seuraaviin asioihin:

  • 28% tosi-TV:tä
  • 16% CSA yhtiökansalaisten ylemmyydentunnetta,
  • 9% muita tarkemmin erittelemättömiä seikkoja

Show menee maailmanlaajuiseen levitykseen – jos jotain matskua ei voida leikata prime-timeen, voidaan se laittaa Taiwanin kautta lähtevään yritysjohtajien privakanavaan. Jokaisella kilpailijalla on tiukka sopimus ja muutama eri syy osallistua. Mieluiten siten, että kilpailijalla olisi katsojille julkinen ja “yllätyksenä tuleva” syy osallistua. Näin kilpailijat eivät lopeta ja ryhmän sisällä syntyy tosi-TV:lle tarpeellisia jännitteitä.

Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tähdet selviävät Orleansissa hengissä ja pystyvät edes auttavasti suorittamaan tehtävät kunnialla kotiin. Tehtävien suorittamisesta saatavat palkkiorahat yksityisiltä turvafirmoilta muodostavat teidän joulubonuksenne. CSA:n viestintäministeriön standarditaksan mukainen propagandabonus koskee tuottajien yleisten sopimusehtojen mukaisesti Orleansin alueen ja sen toimijoiden mustanmaalaamista ja CSA:n maineen kiillottamista.

Alustusta seuraa tuottajien kokous, jossa jokainen pelaaja toimii yhtenä pelin tuottajista. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä koko porukalla mitä show’n pitäisi pitää sisällään. Tarvittaessa tuotantoyhtiö voi toimittaa lisää katsojakyselyiden tuloksia tai muita esitietoja tuottajille.

Tuottajien kokouksen päätavoite on keksiä pelaajien verran tähtiä show’lle ja tuottaa samalla kaikille pelaajille selkeä kuva siitä, minkä tyyppistä peliä halutaan pelata. Kun show’n tähdet on keksitty, jaetaan ne pelaajien kesken ja aloitetaan hahmonluonti. Tosi-TV hahmot luodaan konseptoinnin jälkeen sääntöjen mukaisesti. Kun hahmot on luotu, keksitään hahmoille virallinen ja kaunisteltu syy show’hun mukaan lähtemiselle. Lopuksi muut pelaajat keksivät jokaisen pelaajan hahmolle rumemman, todellisen version show’hun lähtemiselle.

Tosi-TV hahmonluonti on melko nopea ja sopii hyvin kevyellä otteella pelattuihin peleihin. Se tuottaa hivenen karikatyyrimäisiä hahmoja mutta on äärimmäisen hauskaa. Pidempiin ja vakavempiin kampanjoihin kannattaa harkita etukäteen luotuja hahmoja, jotka syystä tai toisesta olisivat mukana show’ssa.

Viimeiseksi, ennen varsinaisen pelaamisen aloittamista, tuotantoyhtiö esittelee vielä illan jakson aiheen ja sisällön. Tässä vaiheessa tuottajat voivat vielä ottaa kantaa siihen, millaista show’ta ruvetaan tekemään, miten tähdet puvustetaan ja varustetaan sekä minkä verran budjettia halutaan osoittaa vaikkapa tähtien suojelemiseen tai show’n erikoistehosteisiin. Tuotantoyhtiön edustajan, eli pelinjohtajan, sana on tässä keskustelussa viimeinen, mutta hänen tulisi ottaa huomioon pelaajien tuottajina esittämät toiveet pelin sisällöstä.

Tuotantoyhtiö voisi esitellä jakson aiheen esimerkiksi seuraavasti: Olemme saaneet Blackfire Operations -yhtiöltä toimeksiannon. Olettavasti Camden Lock nimellä tunnettu britannialainen mustahattuhakkeri on saapunut Orleansin vapaavyöhykkeelle ja yrittää piilotella anarkistien suojissa. Tämän illan Orleansin Agenttien jaksossa tähdet saavat tehtäväkseen pyydystää Lockin elävänä tai... kuolleena# Miten ajattelitte vetää jakson tuubiin?

Sitten vaan satelliittipuhelinyhteys tähtiin, ja tehtävä käyntiin

Tosi-TV -pelin pelaaminen

Pelattaessa tosi-TV -peliä päästään fiilikseen parhaiten käyttämällä aina välillä tosi-tv:stä tuttuja tehokeinoja kuten tähtien yksityishaastatteluja, uusintoja tai minikilpailuja. Näiden tehokeinojen lisäksi, voidaan peli aina välillä siirtää tuottajien kokoukseen – ja tätä kautta tuottaa tähdille lisää ongelmia seesteisiin kohtiin tai apua mahdottomiin pulmiin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että pelin ja tv-sarjan pääosassa ovat tähdet. Tähtien pelaamiseen, kehittymiseen ja hahmojen ryhmädynamiikan muodostumiseen on varattava riittävästi tilaa. Tehokeinot ovat parhaillaan korostaessaan siistejä kohtauksia, eivät ylikäytettyinä. Ne on siis vähän kuin erikoistehosteita.

Hyviä tehokeinoja pelissä ovat:

  • Tähtien yksityishaastattelut, eritoten muiden tähtien onnistuttua nolaamaan hahmon. \ Ja otetaan tähän väliin Calvinin yksityiskohtaus → Joo no mä olin ihan rikki kun se Jeremy alko iskee sitä baarimimmii joka oli flirttaillu mulle. Meinasin teilata sen siihen saman tien, mut toisaalta, kai me tarvitaan sitä kun se on ainoo joka osaa rikkoa elektronisia lukkoja
  • Elokuvamaiset kohtaukset kuvailuineen sisääntuloissa ja muissa kohtauksen alustuksissa \ Toimitetaan tuulikone sille baarille ilmaiseksi, jos ne lupaa käynnistää sen kun tähdet tulee sisään. Sillai western henkeen takit hulmuten
  • Brändien, propagandan ja muun materiaalin product-placement \ ja sit mun hahmo ottaa sen T-rola Xss pda:n esiin ihan Elviksenä, kameran tarkentuessa takakannen logoon
  • Tuottajien interventiot ja hätäkokoukset tähtien eri tilanteissa. \ Otetaan tähän seis, ja tuottajien hätäistunto: teidän jätkät on nyt järkänneet itsensä suoraan Nobrasien huippumestaan ja vetäneet mutkat esiin – meinaatteko että tätä voi enää mitenkään pelastaa siten että me saadaan jakso purkkiin. Koska ei noi jätkät tolla menolla tosiaan nää huomisaamua.
  • Viikkotehtävät, kilpailut ja muut sotkut keskellä Orleansin vähintäänkin vaarallista ympäristöä. Ehkä tähdet saavat miinusääniä aseista, tai ehkä heidän pitää tehdä jokin osa tehtävää jotenkin vaikeasti.