2024-11-16
Kolmas Orleans
Cyberpunk - Ilmastonmuutos - Ei kenenkään maa
Vuosi | Paikka |
---|---|
2050 | Exiled States of New Orleans |
Kolme tuhoisaa hurrikaania kymmenessä vuodessa. Corporate States of America julistaa alueelle poikkeustilan, erottaa osavaltion CSA:sta ja ryhtyy anneksoimaan parhaiten säilyneitä osia osavaltiosta. Seurauksena vuosien valtapeli, jota myöhemmin kuvailtaisiin Kylmäksi Yhtiösodaksi. Yksikään aikaisemmista hurrikaaneista ei aiheuttanut niin suuria tuhoja kuin yhtiöiden toimista seurannut kaaos. Nyt Kolmas Orleans on YK:n löyhästi valvoma sotatoimialue, jolla yhtiöiltä leasatut "rauhanturvaajat" sinisine UN-kypärineen ja yrityslogoineen näennäisvalvovat turvallisuutta.
Mistä on kyse?
Tämä sivusto on siirretty Pelilaudalle alkuperäisestä Mekanismin Wikistä. Se on kirjoitettu '00 -luvulla ja siten monet Kolmannen Orleansin ajatukset ovat auttamattomasti vanhentuneita.
Kirjoitusajankohta kannattaa huomioida varsinkin kun tekstissä puhutaan geopolitiikasta, teknologiasta, tai "nykypäivästä". Joista viimeinen viittaa noin 20 vuoden taakse.
-- 11.11.2024, @villetakanen
Kolmas Orleans sijoittuu dystooppiseen tulevaisuuteen vuonna 2050. Tarkoituksena on luoda nykypäivän lähtökohdista uskottava roolipeliasetelma vahvoilla cyberpunk-genren vaikutteilla. Tärkeitä teemoja ovat mm. globalisaatio, ilmaston lämpeneminen, terrorismi, oil peak, väestöräjähdys, köyhyys, informaatiosodankäynti ja suuryritykset, eli käytännössä kaikki merkittävät nykypäivänä tapetilla olevat uhkakuvat.
Kolmas Orleans koostuu moduuleista siten, että sen osia voi käyttää erillään toisistaan. Aluksi tarjolla on yleinen maailmankuvaus ja kuvaus New Orleansin alueesta vuonna 2050. Pelijärjestelmä on näinollen vapaa, eikä tässä vaiheessa ole kirjoitettu erillistä, Kolmannen Orleansin tarpeisiin räätälöityä järjestelmää.
Kolmatta Orleansia on suunniteltu pelattavan nopeatempoisena elokuvan kaltaisena roolipelinä, koska se nyt vaan on niin paljon siistimpää. Tämä näkyy mm. joidenkin aiheiden painotuksena. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä muita teemoja Kolmannen Orleansin kanssa.
Paljon teknologisesta, ideologisesta ja yhteiskunnallisesta pohdinnasta sivuutetaan, vaikka nämä ovat jokaisen lähitulevaisuusdystopian olennaisia rakennuspalasia. Monet scifi-kirjailijat ovat kirjoittaneet paremmin aiheesta. Tyydymme kuvailemaan niitä siinä laajuudessa kuin roolipelaamiselle on tarpeellista ja viittaamaan lähdeteoksiin mahdollisuuksien mukaan.
Versio 0.0.6
14.2.2010 julkaistu 0.0.6 koostuu uusista CSA:ta ja CSA:n toimintaa New Orleansin alueella käsitelevistä sivuista, pelimateriaaliksi kirjoitetusta kyberpunkkarimanifestista, sekä Tosi-TV sääntöjen toisesta vedoksesta.
Valmisseikkailut
Flaikku-Crosfire-Ristitulta-0-0-3-2.pdf
Versio 0.0.6
Lähteitä ja linkkejä Kolmanteen Orleansiin ja Kyberideoihin löytyy sivulta Linkit. Sivuston sisältö selviää sivukartasta.
Voit ladata Kolmas Orleans 0.0.3:n paperiversion myös PDF muodossa.
Kommetteja Orleansiin liittyen voi jättää takapihalle tai sähköpostitse osoitteeseen KolmasOrleans@sange.fi.
Sivusto sijaitsee mekanismin wikissä.
Kolmas Orleans
Vuosi:
2050
Paikka:
Exiled States of New Orleans
Kolme tuhoisaa hurrikaania kymmenessä vuodessa. Corporate States of America julistaa alueelle poikkeustilan, erottaa osavaltion CSA:sta ja ryhtyy anneksoimaan parhaiten säilyneitä osia osavaltiosta. Seurauksena vuosien valtapeli, jota myöhemmin kuvailtaisiin Kylmäksi Yhtiösodaksi. Yksikään aikaisemmista hurrikaaneista ei aiheuttanut niin suuria tuhoja kuin yhtiöiden toimista seurannut kaaos. Nyt Kolmas Orleans on YK:n löyhästi valvoma sotatoimialue, jolla yhtiöiltä leasatut "rauhanturvaajat" sinisine UN-kypärineen ja yrityslogoineen näennäisvalvovat turvallisuutta.
Mistä on kyse?
Kolmas Orleans sijoittuu dystooppiseen tulevaisuuteen vuonna 2050. Tarkoituksena on luoda nykypäivän lähtökohdista uskottava roolipeliasetelma vahvoilla cyberpunk-genren vaikutteilla. Tärkeitä teemoja ovat mm. globalisaatio, ilmaston lämpeneminen, terrorismi, oil peak, väestöräjähdys, köyhyys, informaatiosodankäynti ja suuryritykset, eli käytännössä kaikki merkittävät nykypäivänä tapetilla olevat uhkakuvat.
Kolmas Orleans koostuu moduuleista siten, että sen osia voi käyttää erillään toisistaan. Aluksi tarjolla on yleinen maailmankuvaus ja kuvaus New Orleansin alueesta vuonna 2050. Pelijärjestelmä on näinollen vapaa, eikä tässä vaiheessa ole kirjoitettu erillistä, Kolmannen Orleansin tarpeisiin räätälöityä järjestelmää.
Kolmatta Orleansia on suunniteltu pelattavan nopeatempoisena elokuvan kaltaisena roolipelinä, koska se nyt vaan on niin paljon siistimpää. Tämä näkyy mm. joidenkin aiheiden painotuksena. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä muita teemoja Kolmannen Orleansin kanssa.
Paljon teknologisesta, ideologisesta ja yhteiskunnallisesta pohdinnasta sivuutetaan, vaikka nämä ovat jokaisen lähitulevaisuusdystopian olennaisia rakennuspalasia. Monet scifi-kirjailijat ovat kirjoittaneet paremmin aiheesta. Tyydymme kuvailemaan niitä siinä laajuudessa kuin roolipelaamiselle on tarpeellista ja viittaamaan lähdeteoksiin mahdollisuuksien mukaan.
0.0.6
14.2.2010 julkaistu 0.0.6 koostuu uusista CSA:ta ja CSA:n toimintaa New Orleansin alueella käsitelevistä sivuista, pelimateriaaliksi kirjoitetusta cyberpunkkarimanifestista, sekä Tosi-TV sääntöjen toisesta vedoksesta.
0.0.5
31.10.2009 julkaistu 0.0.5 koostuu uudesta yhteydet-sivusta, lähialueiden kartasta ja 0.0.3 version PDF-materiaalista sivuille päivitetyistä Meksiko, Nobras ja pikasäännöt -sivuista.
0.0.4
7.10.2009 julkaistu 0.0.4 koostuu sivukartasta ja uudesta Vapaavyöhykkeen kuvauksesta.
Tämän version myötä Kolmas Orleans siirtyy jälleen pieniin, verkkosivujen materiaalia päivittäviin julkaisuihin, jotka pyritään myöhemmin kokoamaan yhteen 0.0.3 version tyylisesti.
0.0.3
Uutta Ropecon 2008:aa varten laaditussa versiossa 0.0.3
- PDF-versio Kolmannesta Orleansista (lataa)
- Kaksi uutta skenaarioa ja päivityksiä vanhoihin skenaariohin.
- Taustakuva (lataa)
© 2007-2009 Touko Kästämä.