Pelisuunnittelu ja kehitys / Pelityyleistä

2025-01-18

Tässä ajatuksena on yrittää luoda yhteistä kieltä puhuttaessa siitä millaisia trendejä pelien suunnittelussa ja säännöissä on ollut. Jotta voisimme viitata niihin kun keskustelemme siitä halutaanko peliin tehdä vaikka eurilautapelimekaniikka tai miettiä toimiiko nää tekniikat ku tehdään kauhupeliä.

Tätä sivua ei ole tarkoitettu viralliseksi listaksi – ja kieltä on yritetty luoda ensisijaisesti työkaluksi käytännön tarpeisiin. Nöyrästi toivonkin – ettei kukaan pitäisi tätä roolipeliteoriana, teoriana, tai muuna sellaisena. Samaan hengenvetoon, jos koet että esitettyä kieltä tai tyyli-luokkia voisi parantaa, pyydä oikeudet muokata tätä sivua, tai pyydä muutosta Discordissa @variety:ltä.

Taustaa

Tyylejä

Perinteisessä roolipelissä (Trad.) – tai perinnepelissä peli rakentuu yhden tai useamman selkeän säännön (t. mekaniikan) ympärille ja peliin on luotu sääntöjä kattamaan niitä asioita, joita pelissä tulee vastaan. Esimerkiksi, jos pelissä purjehditaan, on sääntöjä laajennettu purjehtimiseen, vesi-takaa-ajoihin, veden varaan joutumisen, ja laivataisteluun tarkoitetuilla säännöillä.

Perinteisen roolipelin säännöillä ei ensisijaisesti pyritä vaikutamaan pelin juoniin, tarinan kulkuun, tematiikkaan, kuljetukseen tai pelaajiin. (huom pelissä voi olla perinteisiä, ja muita piirteitä).

--

Kerronnallisessa pelissä sääntöjen tehtävänä on antaa pelaajalle mahdollisuus kertoa hahmostaan, ja hahmon seikkailuista. Sääntöjä laatiessa on olennaisempaa antaa ideoita hahmoilmaisuun – eli fiilistelyalibi – ja luoda kehikko, jossa hahmot voivat uskottavasti toimia fiktiossa, kun vaikkapa kattaa kaikkia pelissä vastaan tulevia tilaisuuksia, tai tuottaa kiinnostavaa mekaniikkaa.

Kerronnallisissa peleissä on usein sääntöjä, jotka vaikuttavat tarinapelien säännöiltä, mutta näitä ns. tarinamekaniikkoja seurataan ohjeelisesti, suuremman draaman säännön alaisuudessa.

Kerronnallisista peleistä monet olettavat pelinjohtajan hallitsevan täysin pelin kuljetusta ja taustajuonia tavalla, joka mahdollistaa pelaajien hahmojen tarinan avautumisen.

Vanhaa matskua

Kun tarkastellaan sitä, mitä asioita peleissä on ohjattu sääntöjen avulla ja miten nämä säännöt on laadittu, voidaan löytää joukko pelisuunnittelu, tai -muotoilu -ajatuksia, jotka näyttäytyvät keskeisinä tietyissä peleissä. 

Osassa varsinkin uudemmista peleistä nämä ajatukset ovat mukana eksplisiittisesti pelin suunnitteluongelman ratkaisemiseksi. Varsinkin vanhemmissa peleissä, ajatukset tuntuvat kumpuavan tekijöiden omista mieltymyksistä, ja pelitavoista.

On kuitenkin syytä huomata, ettei pelityyli määrää pelitapaa. Ja siten, oman pelitapansa kodifioiminen pelityyliksi tavan opettamista tai suosion nostamista varten – ei välttämättä tuota odotettuja tuloksia. (Klassisena esimerkkinä tästä toimikoon Vampire – joka oli kirjoitettu tämän analyysin valossa hyvin kerronnalisen tyylin mukaiseksi, mutta jota pelattiin usein myös kauhupelinä, ja/tai tarinapelinä)

Pikemminkin, nämä pelityylit, ja niiden kantavat ajatukset, toiminevat suunnittelijan ts. pelimuotoilijan apuna – kun hän miettii millaisia sisältöä peliin tulisi muotoilla.

toim. huom: eri tyylit eivät ole poissulkevia. Vaan on mahdollista että peli on klassisen, perinteinen ja kerronnallinen peli, taktisella alipelillä. Kyse onkin enemmän siitä, mitä peliin tuodaan, ja miksi. Ei siitä, onko peli "narrativistinen" tekijänsä tavoitteiden valossa.

Klassiset pelit

Pelit, joissa sääntöjen tehtävä on antaa pelaajalle kiinnostavia taktisia ja strategisia valintoja, joiden avulla hahmo voi saada etua pelin tilanteissa kuten haasteissa.

Punalaatikko, DD5

Perinteiset pelit

Pelit, joissa sääntöjen tehtävä, on antaa selkeään rakenteeseen perustuva ratkaisumallit hahmojen toimintojen tulosten päättelyyn.

Kerp, GURPS

Taktiset pelit

DD4

Proseduraaliset pelit

Pelit joissa sääntöjen tehtävänä on proseduraalisesti luoda peliin sisältöä. Tupilak, Väinö d20 tulee ekana mieleen.

Mut tätä sama on paljon myös jossain Rolemasterissa ja Milleniums Endissä. Yksinkertaistaen: taulukkoja, joista heitetään taulukkoja, joista heitetään taulukkoja. 

Kauhupelit

Chulhu

Kerronnalliset pelit

Pelit, joissa sääntöjen tehtävä on antaa fiilistelyalibi. Kts. https://pelilauta.web.app/thread/1tpdupsoQEqIKMN13tIy/view

Esim: Ars Magica, Fate

Tarinapelit

Fiasco, invitation to love

Kilpailulliset pelit

?