Pelisuunnittelu ja kehitys / Siirrot

2025-01-18

Siirrot (Move) ovat sääntöjä, jotka tuodaan peliin kun pelaaja haluaa vaikuttaa siihen mitä pelin fiktiossa on tapahtumassa, muutoin kuin vain pelaamalla mukana. Siirrot ovat luonteeltaan lähtökohtaisesti reaktiivisia, ja siten siirtoihin perustuva peli on helppo rakentaa ilman vuoroja, vuorojärjestystä tai aloitetta. Siirtojen luonteeseen kuuluu myös pistemäisyys — sen sijaan, että niillä ratkottaisi yleisiä sääntökysymyksiä, yksi siirto pyrkii ratkomaan yhden tietyn tyyppisen määritellyn tilanteen eikä tuottaa yleisiä sääntöjä pelinkulkuun.

Siirron pelaamiseen liittyy tavallisesti ehto, kuten 'kun yrität olla huomaamaton'. Siirrot kodifioineen Apocalypse Worldin tavoin, monet siirtoja käyttävät pelit myös olettavat pelaajan aina pelaavan siirron, jos se sopii fiktioon. Näissä peleissä on siis käytettävä esimerkin mukaista siirtoa yltä, aina kun hahmo yrittää olla huomaamaton, jos siirto on pelaajan käytettävissä. Vaihtoehtoisesti siirron käyttö voi tapahtua vain kun pelaaja haluaa muuttaa sitä mitä pelissä on tapahtumassa. Esimerkin mukaista siirtoa käytettäisiin siis vain jos hahmo on jäämässä kiinni.

Pelaajien siirtojen vastinparina pelinjohtajalla on tavallisesti joukko Reaktioita, joita kutsutaan esimerkiksi pelinjohtajan siirroiksi, tai juonisiirroiksi.

Perusrakenne

Siirrot tunnetuksi tehneen pelin (Apocalypse World) mukainen monessa PbtA -pelissä nähty rakenne on:

Kun siirron ehto täyttyy, heitä 2d6, lisää hahmon ominaisuus, tuloksella:

  • 10+: Siirron lopputulos on pelaajan kannalta positiivinen. Jos pelaaja tekee valintoja, ne ovat useamman hyvän lopputuloksen välillä.
  • 7-9: Siirron lopputulos on pelaajan kannalta monitulkintainen. Pelaaja joutuu tekemään valintoja, jotka pakottavat pelaajan tekemään kompromisseja haluamiensa asioiden välillä.
  • 6-: Pelinjohtaja saa tehdä reaktion.