Mekanismin wiki / Roolipelimikseri
2022-10-24
Roolipelimikseri on freeform- ja pöytäpelien käyttöön muokattu versio "Mixing desk of Larp" -ajatuksesta.
Mikserin avulla voi helposti kuvata millaisiin asioihin pelissä keskitytään. Sen avulla on myös keskustella korjauksista pelin tavoitteisiin tai fokukseen pelisessioden välillä – malliin "voisiko sitä realismi-slaideriä vääntää vähän enemmän sinne romantisoinnin suuntaan".
Mikserin slaiderit kannattaa kirjoittaa siten että ne edustavat tyypillistä valintaa kahden kiinnostavan, mutta toisensa poissulkevan peliin liittyvän lähestymistapavan välillä.
Huomioita ja kritiikkiä
Analogiana mikseri toimii huonosti tilanteissa, joissa halutaan kommunikoida peliä pilaavista ilmöistä, tai missä pelistä halutaan kokonaan sulkea jotain ulos. Esimerkiksi se, että pelin pelaajat eivät koe olevansa toimijoita, on ihan aito ongelma - eikä se parane säätämällä agentuurin kuvainollista äänenvoimakkuutta. Vastaavasti jos peliin ei sovi premissin perusteella selkäänpuukotus tai toisia pelaajien hahmoja vastaan pelaaminen - tämä kannattanee mieluummin kertoa siellä premissin puolella.
Mikserin asteikko voi myös tuntua aika abstraktilta - tässä voi auttaa selkeämpi asteikko, tai vaikka ihan likert-henkinen jako 1-5 pisteesen.
On myös syytä huomata: että mikseri on tarkoitettu yksittäisestä pelistä tai kampanjasta keskusteluun. Se ei analogiana välttämättä toimi pelituotteiden tai kirjojen analyysin välineenä.
Esimerkki
Tyylilaji
Toimintaa, vai keskustelua?
Keskittyykö peli enemmän toimintaan ja taisteluihin, tai vaikka keskusteluun, pohdintaan, ja politiikkaan?
Huumoria, vai vakavia aiheita?
Käsitelläänkö pelin tapahtumia kieli poskella, tai hassutellen - vai käsittelläänkö asoita vakavasti tai arkisesti.
Teemojen romantisointia, vai realismia?
Käsitelläänkö pelin teemoja romantisoiden tai romanttisesti - vai otetaanko niihin realistinen tai jopa nihilistinen ote.
Kuljetus
Säännötön Vs. Sääntövetoinen
Peli on sääntövetoinen silloin kun sääntöjä käytetään pelissä paljon tai ensisijaisena tapana kertoa miten peli etenee. Siten vaikkapa Fatea tai useita minatyyritaisteluja sisältävä D&D5 peliä voisi ajatella sääntövetoisena.
Kannattaa huomata että kyse on tosiaan pelin tai kampanjan pelitavasta, ja mikään peli ei itsessään pakota pelaamaan säännöt edellä, tai ne sivuuttaen.
Kuvailu
Hamoista vs. tarinasta lähtien
Keskitytäänkö pelissä enemmän kertomaan isompaa tarinaa, jossa hahmot voivat jopa vaihtua - vai kertooko peli hahmoista ja näiden elämästä.
Sisällä, eli eläytyen tapahtumiin vs. ulkoa, eli kertoen tapahtumista.
Minä tein vs. hänelle tapahtui. Ja äärimmilleen vietynä: näille/siellä tapahtui.