[The Quick] Satakunnan varjot / Tapaus 01

2023-08-26

Pelikerta 1 (18.8.2023)

Tavallaan osana hahmonluontia määriteltiin hahmojen keskinäiset suhteet. Viola oli poliisina ja Cassius urkkijana paikalla Benjaminin perhetragediassa. Amirin mummo puolestaan on tehnyt yhteistyötä Violan kanssa outojen tapausten tutkinnassa. Muutkin hahmot tietävät toisensa mm. verkkokirjoituksista, mutta eivät ole varsinaisesti aiemmin tavanneet toisiaan.

Aloitin pelikerran ns. kylmällä avauksella: iskujen ääntä, veripisaroita putoilemassa veteen ja jonkin raskaan raahaamista.

Tykästyin tällaiseen kylmään avaukseen taannoisessa The Quick -kertapelissä. Yritän ottaa tämän tavaksi tässä kampanjassa. Tarkoitus on siis jollakin tavoin vihjata kaiusta ehkä kertomalla sen taustasta tai sen vaikutuksesta sivustakatsojiin.

Alkupuolen kohtauksissa Viola kuulustelee pidätettyä Lassea, jota pidetään aika selvänä tapauksena epäiltynä kaksoistappoon. Myös Cassius livahtaa jututtamaan Lassea ja selvittelee tämän suhdetta uhreihin. Viola kutsuu Amirin ja Benjaminin mukaan tutkimuksiin, jolloin saamme nähdä Amirin arkea mummonsa luona ja Benjaminin siististi järjestetyn asunnon.

Koska Cassius on vähän ei-toivottu henkilö tässä seurueessa, hän jää muiden neuvonpidon ulkopuolelle. Niinpä hän lähtee omin neuvoin Uniluotoon tutkimaan venettä, jossa surmatyö tapahtui. Hän löytää aurinkokiven, joka on todennäköisesti murha-ase ja kännykän, jonka lukitusta hän ei saa auki.

Pelaaja onnistui tutkimusheitossa, joten kaikki tieto oli saatavilla. En kuitenkaan halunnut antaa näitä automaattisesti, ellei hahmo etsisi suunnilleen oikeasta paikasta. En tiedä oliko ratkaisuni oikea, mutta tuntui tyhmältä kertoa miten hahmo etsintänsä suorittaisi.

Samaan aikaan toisaalla muut pohtivat tapausta. Viola jakaa saamansa aineiston ja Benjamin käy valokuvia läpi. Niitä katsoessaan hän näkee välähdyksenomaisesti miten vedessä on kahden ruumiin lisäksi kolmaskin, mutta se on jotenkin eripäin kuin muut. Tiimi päättää lähteä tutkimaan tapausta tarkemmin Uniluotoon.

Tämä taidettiin pelata tutkimussiirtona, jonka Benjaminin erikoisherkkyys mahdollisti.

Automatkalla Uniluotoon Amir saa puhelun mummoltaan, joka haluaa tietää miten pojan ensimmäinen itsenäinen mysteeritutkimus eteni. Amir kuitenkin hermostuu mummonsa uteluun ja luottamuksen puutteeseen ja lyö puhelimen kiinni. Samaan aikaan venettä tutkinut Cassius huomaa kokeneensa aikahävikin.

Käytimme tässä talonsäännöistä löytyvää Mene kotiin -siirtoa. Siitä kytkeytyivät Paitsi- ja Ja-tulokset. Paitsi-tuloksen uhkasiirto johti Cassiuksen kokemukseen, Ja-tulos puolestaan Amirin kiukustumiseen ja mummoriita-haittaan.

Kun koko joukko oli saatu laiturille, seurasi monipuolista tutkimista. Viola hakkeroi Cassiuksen löytämän puhelimen ja selvittää sen kuuluneen toiselle uhreista. Tästä ja muista jäljistä pelaajat päättelivät uhrien viettäneen aikaa veneellä ennen kuin Lasse saapui paikalle ja kohtalokas venematka alkoi. Benjamin puolestaan saa näyn vanhasta kalastajasta, joka ilmeisesti on veneen alkuperäinen omistaja. Viola löytää lisäksi veneen kyljestä maaliraapaisujäljen ja käskyttää poliisin sukellustiimin tutkimaan murhapaikkaa kolmannen uhrin löytämiseksi.

Tutkimus- ja erikoiskykysiirrot palvelivat näissä. Raapaisujäljen löytäminen ei tosin vaatinut heittoa, vaan se sisältyi siihen Cassiuksen aiempaan onnistuneeseen heittoon. Violan viranomaisten käskytys puolestaan liittyi todisteiden hankkimiseen, joten tulkitsin sen onnistuvan erikoiskykysiirrolla, jonka hinnaksi tuli virkavirhe-haitta.

Sukellustutkimuksen tuloksia odotellessa hahmot vetäytyvät lepäämään. Amir soittaa takaisin mummolleen, pahoittelee aiempaa tulistumistaan ja saa anteeksi. (Mummo katsoi hänen olevan valmis manttelinperijäksi, koska Amir uskalsi pitää puoliaan mutta myös nöyrtyä ja pyytää anteeksi.) Viola puolestaan saa paikalliselta komisariolta vihaisen puhelun, koska epävirallisessa sukellustutkinnassa toinen sukeltajista oli kuollut ja toinen joutunut teho-osastolle. Onneksi kotopuolesta löytyy Violalle lohdutusta ja tukea virkarikossyytteiden keskellä.

Tällä kertaa Mene kotiin -siirrot onnistuivat, eli Amir sai mummoriita-haitan soviteltua ja Violan virkavirhe-haitta kuitattu tukijoukkojen ponnistelujen ansiosta.

Seuraavana päivänä Cassius olisi halunnut venekyydin rikospaikalle, mutta kukaan ei halunnut lähteä vesille (kaksoissurma ja eilinen sukellusonnettomuus). Hän kuitenkin selvittää veneen kuuluneen kalastaja Juhanille, jota ei ole näkynyt pariin viikkoon. Hän kuulee Juhanin kaverista Fransista, jota hän menee jututtamaan. Frans kertoo Juhanin olleen kokenut merenkävijä, joka oli joutunut riitoihin Hyötytuuli-yhtiön väen kanssa tuulivoimaloiden rakentamisesta. Frans pelkää pukumiehiä, mutta vaikuttaa toisaalta melkoiselta foliohattutapaukselta.

Alkoholisoituneen ja syrjäytyneen Fransin pelaaminen ei minulta ihan onnistunut ja koko kohtaus meni enemmän tai vähemmän nauramiseksi. Olihan se hauskaa, mutta vähän kuitenkin nolottaa näin jälkeenpäin.

Viola kokoaa tiimin ja suuntaa Uniluotoon. Koko ryhmä on siis kasassa valmiina seuraavaan siirtoonsa.

Pelikerta 2 (25.8.2023)

Tarjosin aloitetta pelaajille, mutta heillä ei ollut välittömästi näkemystä tarttumista vaativasta johtolangasta, joten heitin heille tilanteen purtavaksi.

Muuan sivuhahmo tavoittaa hahmot Uniluodon rannasta ja utelee, mitä hahmot ovat tapauksesta selvittäneet. Viola kääntää keskustelun kadonneeseen Juhaniin, joka saa vastapuolen välttelemään aihetta. Benjamin saa näyn, jossa kyseinen sivuhahmo on kapteenin asussa Juhanin kalastusveneessä. Kun Violan kyselyt kääntyvät Hyötytuulen väkeä kohti, sivuhahmo tarjoutuu viemään hahmot yhtiön väen juttusille. Yhtiön keskijohtoa jututtaessa Violalle ja Cassiukselle varmistuu, että heidän kohtaamansa sivuhahmo on Hyötytuuli-firman laivan kapteeni.

Sääntökirjan sixth sense -erikoiskyky saattaa tarkoittaa, että sen tulisi tapahtua kaikua kuuntelemalla eikä sivuhahmoja kyttäämällä. Koska kyseinen sivuhahmo kuitenkin oli mitä suurimmissa määrin osallinen kaiun syntymiseen ja pelinjohtajana haluan lapioida vihjeitä & johtolankoja pelaajille, annoin erikoiskyvyn toimia tässäkin tilanteessa.

Amir saa puhelun mummoltaan, joka haluaa toteuttaa initiaatiorituaalin suvun salaisuuksiin loitsulauluineen ja tatuointeineen kaikkineen. Amir vastustelee tutkimuskiireiden takia, mutta kun mummo saa Violan puolelleen, Amir suostuu lopulta. Amir kuitenkin puhuu tatuoijan ympäri hoitamaan homman nopeasti.

Tämä oli ensimmäinen kohtaus, joka pelattiin puhtaasti hahmon vuoksi. Siihen ei liittynyt mitään skenaarion tutkimukseen liittyvää, vaan tarkoitus oli vain syventää kuvaamme Amirista. Tarinallisesti tilanteella oli kuitenkin juurensa edellisellä pelikerralla nähdyssä Amirin ja mummon välienselvittelyssä. Ylipuhuminen taisi olla ensimmäinen Yritä-siirto, jossa hahmo siis onnistui.

Viola, Cassius ja seuraan liittynyt Benjamin jatkavat tutkimuksia Uniluodossa. Juhanin laiva on viety (pelaajat päättelivät aivan oikein, että asialla oli kapteeni), eikä sitä enää löydetä. Paikallisessa ravintola Messissä he kuulevat lisää mainitun kapteenin vahvasta auktoriteetista miehistönsä keskuudessa. Frans kertoo, että kapteenia ei ole näkynyt Juhanin katoamisen jälkeen.

Kysyin tämän kohtauksen jälkeen pelaajilta, mitä tutkimussuuntia ja johtolankoja heillä vielä oli. He totesivat haluavansa löytää hämäräperäisen kapteenin jututettavaksi. Hahmoilla oli tietysti saatavilla hänen kotiosoitteensa, joten päätin sijoittaa yhteenoton sinne.

Amirin liityttyä seuraan koko ryhmä lähtee käymään kapteenin kotiovella. Viola ja Cassius kinaavat kapteenin kanssa etuovelle samaan aikaan kun Benjamin ja Amir hiipivät sisään takaovesta. Amir ehtii nähdä jonkun pakenevan talosta ja Benjamin säntää perään, mutta saa potkun kasvoihinsa. Viola pysäyttää karkulaisen etälamauttimella ja purkaa tähän vähän muutakin patoutunutta turhautumistaan. Viola ja Amir lähtevät viemään karkulaista poliisiasemalle samalla kun Cassius lähtee viemään Benjaminia sairaalaan.

Kun kaksi hahmoista hiipi taloon etsimään raskauttavaa todistusaineistoa, jouduin hetken miettimään, että mikä siellä voisi sellaisena toimia. Onneksi keksin, että rakastaja / rikoskumppani sopii tähän tilanteeseen oikein hyvin. Amirin hiiviskely oli Harhauta-siirto, jossa epäonnistuminen tarkoitti, että rakastaja sai etumatkaa. Benjaminin kiinniottoyritys oli Yritä-siirto, jossa epäonnistumisesta tuli murtunut nenä -haitta. Violan toiminnassa nähtiin ensimmäinen Uhkaa väkivallalla -siirto.

Matkalla sairaalaan Benjamin nostaa esille hänen ja Cassiuksen yhteisen historian ja syyttää tätä haaskalintumaiseksi paparazziksi. Cassius vastaa maltilliseen sävyyn, että hän oli aikoinaan tunkeileva, koska halusi selvittää Benjaminin perhettä kohdanneen tragedian.

Tämä oli toinen kohtaus, jossa oli kyse puhtaasti hahmoista. Kyseinen asia oli jo hahmonluonnin yhteydessä päätetty, mutta tuli peliin vasta tässä vaiheessa.

Matkalla poliisiasemalle Viola ja Amir kuulustelevat napattua kapteenin rakastajaa. Kyseinen henkilö kuuluu miehistöön ja saattoi siten kertoa Juhanin surmaamisen vaiheista ja motiiveista.

Nyt siis skenaarion taustatarina oli paljastunut kokonaisuudessaan. Hahmot tiesivät miksi kaiku oli syntynyt ja miten sen voisi sulkea.

Ryhmä päätti hoitaa kaiun sulkemisen pikimmiten, vaikka myrsky painoikin päälle. Uhkarohkean venematkan seurauksena onkin veden varaan joutuminen. Amir onnistuu kuitenkin nousemaan tilanteen herraksi: ensin hän sulkee kaiun ja sen jälkeen vielä johdattaa merihätään joutuneet ystävänsä lähisaareen turvaan. Viola käy sukeltamassa Juhanin ruumiin, jotta tämä voitaisiin aikanaan haudata asianmukaisin menoin.

Kaiun sulkeminen -siirrossa Amirin pelaajalla oli noppatuuri puolellaan, joten tilanne oli nopeasti ohi. En heittänyt erikseen ruumiin noutamisesta, koska katsoin sen kuuluvan kaiun sulkemiseen. Sen sijaan merihädästä pelastumisesta heitettiin Yritä-siirrolla, vaikka tarinan jännite olikin olennaisesti jo ratkennut. Jos heittotulos olisi ollut Lisäksi-tulos, olisi Fransille koitunut onnettomuus. Ajattelin tämän olevan ihan sopivaa dramaturgisesti, vaikka hahmojen ponnistelulla merellä ja Uniluotoon jääneellä Fransilla ei mitään välitöntä yhteyttä ollutkaan.

Epilogimaisesti totesimme, että Lasse tuomitaan kaksoistaposta ja Hyötytuulen väki selviää Juhanin kuolemasta. Oikeuskelpoisia todisteita ei ole, koska kapteeni hävitti veneen ja siviiliautossa nauhoitettu tunnustus ei kelvannut rikostutkimukseen. Kaiun sulkeminen varmisti kuitenkin sen, että muita hulluuskohtauksia merellä ei enää tule. Voitot ovat pieniä ja kitkeriä, kun vastassa on yhteiskunnan mahti.