[The Quick] Satakunnan varjot / Tapaus 03

2024-02-17

Pelikerta 6 (21.1.2024)

Aloitin tämänkin skenaarion kylmällä avauksella, joskin vähemmän taiteellisella kuin aiemmin: Teini istuu tietokoneensa äärellä, kirjoittaa someprofiiliinsa DOA, sulkee tietokoneen ja poistuu huoneesta kyyneleet silmissä.

Ensimmäisessä varsinaisessa kohtauksessa Amir kuulee verkkopelikaverinsa katoamisesta. Hän tutkii kaverinsa somea ja löytää sieltä kirjoituksia kiusallisesta yliherkkyyden kokemuksesta sekä viimeisimmän päivityksen, että DarkForce_25 eli Antti on kysellyt kyytiä Poriin.

Halusin tällä kertaa vetää Amirin paremmin tapahtumien keskustaan, joten kytkin mysteerin hänen lähipiiriinsä. Ei kenties paras kytkös, koska tätä Anttia ei ole aiemmin kampanjassa nähty.

Benjamin ja Cassidy ovat tutkimassa viime pelikerran lopussa Benjaminin esille kaivamaa metallilaatikkoa. Laatikon päällä on kaiverruksia, jotka Cassidy tunnistaa jungilaisiksi alitajunnan symboleiksi.

Tämä oli varsinaisesta skenaariosta erillinen sivupolku, joka perustui pelaajan kehittelemään hahmotaustaan. Nähtäväksi jää, millaisen aseman se pelipöydässä saa.

Amirin mummo Maria Peres soittaa Violalle ja pyytää tätä huolehtimaan Amirista, jos mummon vaaralliset tutkimukset menevät pieleen. Mummo heittää Amirin ulos asunnosta voidakseen keskittyä tutkimukseensa. Amir hakeutuu kaverinsa Ronin luo, jossa Amir ei juurikaan kerro omasta tilanteestaan ja kaverinsa katoamistapauksesta.

Roni oli uuden pelaajan hahmo, joka saatiin tätä kautta kätevästi sidottua kampanjaan mukaan.

Benjamin selvittää laatikon kuvioiden olevan toiseuden ja identiteetin symboleita. Laatikko on hitsattu umpeen, joten hän soittaa Amirille ja kyselee olisiko tämän tuttavilla lainata rälläkkää. Ronita tietysti löytyy.

Tämä kohtaus toimi hyvin hahmojen saattamisena yhteen. Selvitystyössä taidettiin käyttää Tutki-siirtoa, joka onnistui ongelmitta.

Viola saapuu Poriin ja menee Amirin mummon luo. Mummo selvittää rituaalitaikuudella, että jossain lähialueella kaiku on kaivautumassa. Kyse on siis suuremmasta uhkasta kuin aikaisemmin on kohdattu. Samaan aikaan toisaalla Benjaminin löytämä metallilaatikko rälläköidään auki ja sen sisältä löytyy muistikirjoja. Muistikirjat ovat ilmeisesti ainakin kahden eri henkilön kirjoittamia, yhdellä sivulla on isoilla kirjaimilla “kuka minä olen?”

Kysyin pelinjohtajana Benjaminin hahmon pelaajalta haluaako hän päättää, mitä laatikon sisältä löytyy. Hän ei tilaisuuteen tarttunut, joten menimme omalla ideallani. En tiedä, mihin tämä sivujuoni johtaa, vaikka toki minulla joku ajatus on seuraavasta askeleesta.

Pelikerta 7 (25.1.2024)

Amir saa pelikavereiltaan tiedon, että Dark Force_25 / Antti on lähtenyt kotoaan ilman kännykkää ja lompakkoa. Viola päätti tutkia Antin verkkoprofiilia vähän tarkemmin ja saakin selville, että Antti inhoaa erityisherkkyyttään ja kokee sen pilaavan elämänsä. Antti harrastaa taidemaalausta ja on jutellut verkossa Tuonin kanssa.

Amir päättää pyytää tutkimustyöhön apua verkostoltaan, vaikka se tarkoittaakin että hänen täytyy kääntyä kilpailevan huoneen puoleen. Joka tapauksessa heidän avullaan selviää, että Antti on kipuillut kauan erityisherkkyytensä kanssa ja saanut keskusteluapua Tuonin verkkofoorumilta. Tuonin neuvot tosin ovat itsemurhaan kannustavia. Ja sitten Viola huomaa vaimonsa Natalian olevan keskustelemassa Tuonin kanssa samaisella foorumilla.

Edellisen pelikerran jälkeen keskustelimme pelaajien kesken siitä, että tutkimukseen on hieman hankala päästä käsiksi. Johtolankoja on liian vähän. Niinpä ammensin niitä peliin isommalla kauhalla, vaikka oikeastaan tämä tapahtuikin pelaajien toimen välityksellä: Violan Tutki-heitto oli menestyksekäs ja Amirin erikoiskyky (Lords of the Underworld) palveli mainiosti. Amirin verkostojen ristiveto syntyi tarpeesta keksiä erikoiskyvyn käyttämiseen liittyvä haitta; katsotaan, miten tämä vaikuttaa peliin myöhemmin. Violan sivuhahmon vetäminen kuvioon mukaan kuului alkuperäiseen suunnitelmaan, jotta skenaario koskettaisi henkilökohtaisesti Amirin lisäksi myös Violaa.

Roni selvittelee tahollaan onko Porin seudulla tapahtunut itsemurhavälineiden (ampuma-aseet, huumeet) menekkiä, mutta tästä ei ollut merkkejä. Viola puolestaan syventyy Tuonin ja Natalian väliseen viestittelyyn, jossa Natalia kertoi parisuhdevaikeuksistaan ja puolisonsa omistautumisesta työlle. Ryhmä päättää kysyä mummo Marian tutkimustuloksista, mutta löytävätkin asunnon tyhjänä. Seinille laitetut hiilipiirrokset silloista saivat ryhmän hajaantumaan ja käymään läpi Porin lähialueiden siltoja.

Pelaajilla oli ehkä hieman vaikeuksia keksiä tutkimustensa suuntaa, mutta mummon luona käyminen antoi heille jotain konkreettista johtolankaa seurattavaksi.

Benjamin ja Cassidy ovat samassa autossa menossa siltakierrokselle. Heidät pysäyttää poliisi, joka kutsuu heidät poliisiauton kyytiin. Benjamin polkaisee kaasun pohjaan, mutta hurja pakomatka päättyy tieltä ulosajoon. Muut saapuvat paikalle Violan autolla ja hetken asiasta kiisteltyään toimivat Ronin idean mukaan ja ottavat Benjaminin ja Cassidyn mukaansa (sen sijaan siis, että olisivat jääneet odottamaan ambulanssia).

Poliisilta karkaaminen ei ollut satunnaista, sillä olin aiemmin paljastanut yhtä uhkaa ja pelauttanut sivunäytöskohtauksia siitä, miten edellisen skenaarion uusnatsin kanssa kontaktissa oleva konstaapeli oli ruvennut etsimään pelaajahahmoja. Tämä viranomaisten pelko oli myös syy sille, miksi osa porukasta ei halunnut Benjaminin päätyvän sairaalaan. Ulosajo itsessään tapahtui Yritä-siirron lopputuloksena: hahmot onnistuivat pakenemaan, mutta lisäksi he kolaroivat autonsa ja ottivat siitä haittaa.

Ronilla on yhteyksiä rikolliseen liivijengiin, jonka kautta hän saattoi järjestää ryhmälle turvatalon. Viola puolestaan soittaa paikalle tutun ensihoitajan huolehtimaan Benjaminin vammoista. Roni onnistuu selittämään asia parhain päin liivijengille, joten turvatalosta ei aiheudu lisäongelmia.

Liivijengiyhteys katsottiin osaksi hahmonluontia. Luvan pyytäminen jengiltä käsiteltiin Yritä-siirtona, jossa siis Roni onnistui ilman ehtoja.

Pelikerta 8 (15.2.2024)

Tajuttomana lojuva Benjamin näkee näyn sillasta, jonka hän tunnistaa. Ryhmä suuntaa paikan päälle ja löytää Maria Pereian valmistelemassa rituaalia.

Koska Benjamin oli viime pelikerran lopun tajuttomana, halusin nyt nostaa pelaajaa paremmin valokeilaan ja aloittaa hänestä. Erikoiskykyä käyttämällä hän pystyi paikantamaan kaiun, vaikkei oikeastaan ollutkaan järin lähellä sitä.

Viola ja Benjamin lähtevät tutkimaan kaikua ja tuntevat siitä sykkivän musertavan epätoivon. He jatkavat silti pidemmälle, näkevät seitsemän hirttäytynyttä ruumista ja joutuvan itsetuhoisuuden valtaan, mutta Benjaminin onnistuu vaimentaa kaiku hetkellisesti. Samaan aikaan Amir riitelee Maria-mummonsa kanssa siitä, saako hän tutkia tätä kaikua vai ei. Tilanne päättyy siihen, että Maria liukastuu ja lyö päänsä. Ryhmä päättää vetäytyä paikalta ja viedä Marian sairaalaan.

Ryhmä uskoi kaiun liittyvän Anttiin, mutta hän oli vain yksi sen uhreista. Niinpä sulkeminen ei vielä onnistunut, joten tarvittiin vaimentamissiirto, jotta hahmot ylipäänsä pääsivät elossa pois kaiun läheisyydestä. Mummon loukkaantuminen oli muistaakseni seurausta Yritä-siirron Lisäksi-tuloksesta.

Matkalla sairaalaan Cassidyn trauma ravistelee häntä niin pahoin, että hänen on pysäytettävä auto tien sivuun. Cassidy saa viimein kerrottua, että menetti vaimonsa ja tyttärensä autokolarissa. Benjamin lohduttaa Cassidya.

Koska Cassidylla oli PTSD-haitta ja tiesin, että kampanjan finaalia mennään, halusin usuttaa pelaajan paljastamaan hahmon taustan. Pelaaja päätti, ettei yritä hillitä tunteitaan Yritä-siirrolla, vaan antoi Cassidyn murtua. Edellisen skenaarion loppupuolella mainittu valokuva ja hautakivi liittyivät näihin menetettyihin perheenjäseniin.

Ryhmä päättelee, että heidän on löydettävä Tuoni. Se onnistuu, kun Viola hakkeroi Tuonin foorumia ja saa selville Tuonin osoitteen. Samaan aikaan toisaalla Maria on lähtenyt sairaalasta. Ryhmä murtautuu Tuonin asuntoon ja yrittävät selittää teinipojalle, että toisten kannustaminen itsemurhaan on moraalitonta. Tuoni kuitenkin katsoo auttavansa kärsiviä eikä tekevänsä mitään pahaa. Kun Tuonista ei irtoa riittävästi tietoa hyvällä, Amir hakkaa tämän, jolloin Tuoni vihdoin kertoo ensimmäisestä uhrista: isästään Johannes Saarimaasta, joka ei saanut apua avioeron jälkeisen huoltajuuskiistan aiheuttamaan masennukseen ja teki itsemurhan.

Muistaakseni Violan hakkerointi hoidettiin Yritä-siirrolla, josta syntynyt Lisäksi-tulos oli se, että Maria on lähtenyt sairaalasta puolikuntoisena. Amir puolestaan oli valmis ylittämään rajan, eli kun Uhkaa väkivallalla -siirto tuotti Lisäksi-tuloksen, Amir päätyi pahoinpitelemään teinin. Muu ryhmä ei vaatinut Amiria tilille tästä.

Ryhmä päättää ottaa Tuonin mukaansa sulkemaan kaikua. Vähän epäselväksi jää onko tarkoitus pelotella Tuonia kummituksilla vai auttaa häntä käsittelemään asiat loppuun kuolleen isänsä kanssa. Joka tapauksessa kaiun luona he huomaavat, että Maria on tullut paikalle ja hävinnyt kaiulle: nyt hänkin sätkii köyden jatkeena. Cassidy ryhtyy sulkemaan kaikua, Amir katkaisee köyden ja Viola hyppää Marian perään tämän pudotessa sillan alla virtaavaan jokeen. Kaiun sulkeminen onnistuu, mutta jossain muualla jotain murtuu. Viola sukeltaa, mutta ei tavoita Mariaa. Hän ei kuitenkaan suostu palaamaan pintaan ilman Mariaa.

Pelaajat olivat aiemmin keskustelleet, että se hahmo, jolla on vähiten haitta-noppia, olisi paras sulkemaan kaikua. Tämä olisi Viola, mutta käsillä ollut tilanne menikin niin, että Viola ja Amir säntäsivät pelastamaan Mariaa. Näin kaiun sulkeminen jäi Cassidyn tehtäväksi, jonka lopputulos olikin Lisäksi-tulos eli uuden kaiun muodostuminen. Violan pelaaja puolestaan teki dramaattisen päätöksen todetessaan, että hengenpelastukseen käytetyn Yritä-siirron päättyessä Lisäksi-tulokseen sen paremmin Maria kuin Viola eivät selviä veden syvyyksistä hengissä.

Epilogikohtauksissa Cassidy vie Tuonin pakkohoitoon ja menee itsekin psykiatrille. Amir jatkaa sukunsa työtä ja saa kuulla Natalialta, että tämä oli jutellut Tuonin kanssa vain hankkiakseen tietoja Violalle. Violan hautajaisten jälkeen Natalia huomaa uuden kaiun ja kysyy Violan ystäviä avukseen tekemään asialle jotakin. Amir ja Cassidy suostuvat, mutta Benjamin on jo ajamassa jonnekin muualle.

Natalian tutkimustyö tuli pelaajille yllärikäänteenä. Yksi syy Violan ikuiseen sukellukseen oli juuri ajatus siitä, että hän ei pystynyt pelastamaan ketään ja oli vielä pilannut avioliittonsakin. Natalia oli kuitenkin hyväksynyt Violan kummitusjahdin ja yritti siksi osallistua siihen. Benjaminin loppu jäi auki: hän oli ajamassa muualle, mutta emme tiedä mitä hän vastasi Natalian kutsuun tulla jatkamaan kaikujen sulkemista. Se, että Natalia ylipäänsä saattoi huomata uuden kaiun, syntyi sopivasti edellisessä kohtauksessa todetusta uudesta kaiusta. Sen sisältöä emme määritelleet, koska jo tällaisena se palveli epilogikohtauksia.

Tähän päättyy Satakunnan varjot -kampanja.