Pelit jotka on tehty seurattavaksi

Petri jakoi aamusesta hyvän artikkelin (linkki alla) jossa käsiteltiin havaintoja etäpelaamisesta nykypäivänä. Artikkelissa nousi esiin kiinnostava ajatus, jota en ollut ennen ajatellut: Deddun vuorosykli ei pelkästään aiheuta turhaa odottelua, se mahdollistaa pelin seuraamisen ja pelissä mukana olemisen ilman tarvetta olla aktiivinen koko ajan.

Tää sai mut miettimään että onko minkään pelin muotoilussa mietitty tätä asiaa tarkoituksella? Onko pelejä, joista löytyy tietoisesti suunniteltuja tai muotoiltuja tekniikoita mahdollistamaan pelin kohtausten seuraaminen - niihin osallistumisen sijaan?

Kysymys on musta kiinnostava, ei pelkästään sen kautta että osa pelaajista pitää enemmän seuraamalla osallistumisesta, vaan myös siksi - että tän kaltaisissa peleissä vois olla paljon isompi pelaajamäärä kuin kaikille aktiivista peliaikaa tarjoavissa.

Viitattu artikkeli täällä: https://jdcspot.blogspot.com/2023/07/old-rpg-gamers-and-streaming-youth-from.html

2023-08-16

aiheessa Pelisuunnittelu