Arvostelussa: Fail Forward
Tuukka Tenhusen Fail Forward on mutkaton ja tiivis runko tarinavetoisiin tai kerronnallisiin1 peleihin. Nimensä mukaisesti se rakentuu ajatukselle mekaniikan roolista tarinan edistäjänä: epäonnistumisten tulee luoda peliin uusia käänteitä ja jännittävää sisältöä, eikä jarruttaa pelin etenemistä.
Fail Forwardin säännöt ovat yksinkertaiset, mutta samalla ne haastavat pelaajat luovuuteen. Pelaajat heittävät yhtä tai kahta kuusisivuista noppaa, ja pelinjohtaja tulkitsee tuloksen narratiivisesti. Heittojen tulokset noudattavat tuttua kaavaa: täydellinen epäonnistuminen, onnistuminen komplikaatioilla, onnistuminen ja erinomainen onnistuminen. Pelin ytimessä ovat vastoinkäymisten tulkinta tarinan mausteena, ne pakottavat pelaajat tekemään vaikeita valintoja ja luovat uusia, odottamattomia käänteitä.
Ajoittain pelejä myös kustannustoimittaneena haluaisin erityisesti kiittää esimerkeistä. Niitä on pelin pituuteen nähden paljon, ne ovat hyvin kirjoitettuja ja havainnollistavat erinomaisesti, miksi juuri tätä runkoa kannattaisi käyttää. Esimerkeissä esiintyvät tilanteet ovat kiinnostavia ja ne tarjoavat hyvän pohjan omien pelien suunnittelulle.
Ja kuten omasta tuotannostani2 voi päätellä, olen suuri kellojen fani. Siksi arvostan suuresti sitä, että ne on tuotu mukaan Fail Forwardiin. Olisikin hienoa nähdä tulevaisuudessa laajempi ja monipuolisempi versio kellojen käytöstä pelissä. Ehkkä jopa yhtä hyvillä esimerkkeillä kuin nopanheittomekaniikassa.
Toiveista päästääkin sitten oivasti siihen, mitä tässä voisi parantaa. Sillä vaikka Fail Forward on mielestäni mainio runko, siitä löytyy myös joitakin helposti korjattavia juttuja.
Seuraavia ei kannata ottaa niinkään arvosteluna, vaan tuotteen arvon tunnustavana kritiikkinä:
- Pelissä korostetaan ehkä liiaksikin sääntöjen "keveyttä". Olen itsekin ajatellut aiemmin implisiittisten sääntöjen olevan auki kirjoitettuja kevyempiä tai selkeämpi - mutta kuten Stalker34 osoittaa, ne vaativat paljon enemmän myös pelaajilta ja pelinjohtajalta. Tästä syystä välttäisin sääntöjen "keveydestä" puhumista, ja keskittyisin siihen, miksi ne ovat aukikirjoitettuja ja tarkkoja sääntöjä paremmat tässä yhteydessä.
- Mistä päästään mun mielestä isoimpaan paranettavaan asiaan. Pelissä selitetään ajoittain joskus jopa toistuvasti asioita, joita ei tarvitsisi selittää - ja jätetään selittämättä joitakin seikkoja joiden oletetaan olevan selkeitä "roolipelaajille". Tämä on luontaista tuotteelle, jota ei ole vielä toimitettu - ja saa sitten tuotteen tuntumaan luonnosmaiselta ja keskeneräiseltä.
- Pelin tyyliin saattaisi toimia haavojen (wound) paremmin muiden post-pbta tyyppisten pelien harmi (Harm), joka mielestäni on kellojen tapaan jo aika vakiintunut tekniikka.
- Tuotteistuksen kannalta, tästä rungosta puuttuu vielä se jokin "oma kulma", joka saisi muut ottamaan sen käyttöön pöydässä. Se on kattava, ja hyvä - mutta jää helposti useamman tarinapelin vetäneen pelinjohtajan oman "kevyen" kotikutoisen systeemin jalkoihin.
- CC-BY-SA 🤔5
Kuten kritiikin teknisestä luonteesta voi päätellä, pidän Fail Forwardia hyvänä ja toimivana runkona peleille. Se on mainio työkalu kertapeleille, ja suoraviivaista säännöstöä hakevalle pelinjohtajalle.
#arvostelu #tarinapelit #FailForward
Alaviitteet:
Footnotes
-
Höpinää kerronnallisista ja tarinavetoisista peleistä - https://pelilauta.social/threads/1tpdupsoQEqIKMN13tIy ↩
-
Vierastan hieman omien juttujen nostamista esiin, mutta ehkä se on tässä relevanttia. Kyseessä tietystikin The Quick ↩
-
Ville Vuorelan Stalker on erinomainen esimerkki siitä, miten paljon aukikirjoittamista "kevyt" tai "säännötön" peli vaatii. ↩
-
Edellisestä toimii hyvänä esimerkkinä Jukka Sorsan kirjoittama Plonk joka palautta noppavetoisen haasteiden ratkaisun Stalkerin säännöstöä käyttävään Vihan Lapsiin ↩
-
Lisensointi on vaikeaa. Tarttuvien lisenssien kanssa tuplasti. On vaikea sanoa onko CC-BY vai CC-BY-SA parempi lisenssi System Reference Document -henkiselle pelirungolle. Jos runko ei ole erityisen suosittu tai sisällä erityisen arvokasta sisältöä - kannattaa miettiä onko tarttuvasta lisenssistä aiheutuvat edeleenkäytön vaikeudet varmasti tarpeen. Tähän ei liene oikeaa vastausta. ↩