Alkuperäishahmot vs. valmishahmot
Olen viimaikoina pähkylöinyt seikkailunkirjoitusta pitkälti Divinity Original Sin 2:sen ja Baldurs Gate 3:sen esittelemän alkuperäishahmo -konseptin (Origin Characters) kautta.
Ajatuksena alkuperäishahmoissa on se, että sen sijaan että Nordic Larp / suomilarp / Fastaval-skenaarioiden tyyppisten täysien valmishahmojen sijaan kirjoitetaan hahmoille tietty alkuperä, origin. Tämän alkuperä linkkaa hahmon seikkailuun tavalla, joka on pelaamisen ja pelaajan agentuurin kannalta mielestäni kiinnostavampi, kuin tavanomaiset valmishahmot.
Toinen alkuperäishahmoihin noissa tietokonepeliesikuvissa liittyvä seikka jota olen ajatellut käyttää on seikkalujen aikana alkuperiin liittyvät paljastukset, juonet ja valinnat - joista osa paljastuu kohtalopeli-henkeen vasta pelin aikana. Uskon että tämä mahdollistaa seikkailun kirjoittamisen melko rakenteellisesti ja valmiiksi, ilman kisoja tai sitä että pelaajat menettävät vapautta valita. Tästä parhaita kohtaamiani esimerkkejä on valmishahmoihin perustuva tekniikka Free Leaguen Alien -roolipelin seikkailussa Chariot of the Gods.
Alan olla aika pitkällä valmistelujen kanssa, ja tässä kohdin ois kiva nähdä myös miten muut on tehneet näitä? Tuleeko mieleen pelejä tai seikkailuja, joissa toinen näistä kahdesta tempusta on tehty hyvin?
Esimerkki siitä miten olen nyt kirjoittanut hahmopohjat alkuperäishahmoille, löytyy https://pelilauta.social/sites/haukka-ja-meri/alkuper%C3%A4ishahmot