2023-01-16
Vedos 036
Arkistoitu kokeilu roolipelin kirjoittamisesta wikimuotoon. Alkuperäinen lähde osoitteessa: http://mekanismi.sange.fi/pmwiki/pmwiki.php?n=Harhapolku036.Harhapolku036
Harhapolku
Roolipeli taianomaisesta, ja todellisesta
Entä jos maailma ei olisi sellainen kuin kuvittelemme? Jos salaliittoteorioissa on sittenkin jotain perää ja taianomainen todellisuus vaanii meitä unohdettujen porttikongien varjoissa. Jos mikään ei ole varmaa, ja vain mielipuolisuudelta vaikuttava unelma todellisuudesta suojelee meitä totuudelta maailman ja sielumme todellisilta kasvoilta.
Mistä on kyse?
Harhapolku on roolipeli näkymättömien voimien hallitsemasta nykypäivästä, jossa raja mielipuolisen, yliluonnollisen tai pelkojen ja todellisuuden välillä on vähintäänkin häilyvä. Kirjallisuudessa pelin tyylilajia kutsuttaisiin urbaaniksi fantasiaksi, moderniksi okkultismiksi, maagiseksi realismiksi tai uuskummaksi.
Roolipeleissä eläydytään kuvitteellisten henkilöiden elämään erilaisissa asetelmissa (1). Tässä pelissä pelaajat omaksuvat yliluonnollisesta todellisuudesta tietoisen heränneen tai siitä vielä tiedostamattoman nukkujan aseman. Nämä pelaajien hahmot ovat pelin keskipiste ja pelin tarinan päähenkilöitä. Pelin kuljetuksesta vastaava pelinjohtaja taas ottaa vuorollaan niiden sivuhahmojen roolin, jotka kulloinkin tarvitaan pelaajien hahmojen tarinan puitteiksi.
Harhapolku on usean vuoden ajalta kerätyn materiaalin ja kokemuksen lopputuote. Peleissä hyviksi ja toimiviksi havaitut tekniikat ja taustatarinat on pyritty keräämään yhtenäiseksi ja toisiaan tukevaksi rakennelmaksi. Samaa periaatetta noudattaen tästä kokoelmasta kannattaa omiin peleihin käyttää muutaman pelikerran jälkeen toimivaksi havaitut asiat ja heittää loput menemään. ''Jokainen roolipeli tarvitsee aina juuri sille sopivan systeemin (2) ja Harhapolun kaltaiset kokonaiset pelit ovat parhaimmillaan ohjenuorina ja kehyksinä, ei raamattuina.
Sisällys
- Pikasäännöt .·. Yksinkertainen ja lyhyt versio Harhapolussa käytetyistä säännöistä selkkausten ja haasteiden ratkaisemiseksi.
- Kyvyt .·. Hahmojen yliluonnolliset ja lähes yliluonnolliset kyvyt.
- Terät ja säröt .·. Lisäsäännöt hahmojen heikkouksien, ihmissuhteiden, luonteenpiirteiden ja muiden tilannemuuttujien käsittelyyn.
- Psyyke ja tasapaino
- Ordo Vellum .·. Heränneiden kontrolloima muurarijärjestö.
- Ordo Vellum - Hahmonluonti
- Hahmolomake: Ordo Vellum
- Fraunhofer-Bohr AG .·. Heränneiden hallitsema kansainvälinen suuryritys.
- Fraunhofer-Bohr AG CX
- Kadotetut .·. Oudon kirouksen yhdistämä joukko heränneitä.
- Hahmonluonti: Kadotetut?
- Lisäsäännöt: Kadotetut
- Sanasto
Alaviitteet
- Helsingin Sanomat, Vieraskynä 2.9.2007, Mike Pohjola
- Teoria jokaisen pelin tarvitsemasta omasta systeemistä, on peräisin "katutiedon" suuresta arkistosta. Harhapolkuun se päätyi Demoksen kanssa toisesta aiheesta käydyn keskustelun kautta.