Kun hirviöjahti epäonnistuu

Olen tässä vähitellen kehitellyt ideaa The Quick -kampanjasta, jossa siis samat pelaajahahmot ratkoisivat useita tapauksia pitkälti nordic noir -sarjojen hengessä. Jäin kuitenkin miettimään mitä tapahtuu, jos pelaajahahmojen tutkimukset epäonnistuvat. Repeääkö siitä kummittelusta joku isompi katastrofi vai pitäisikö keskittyä hahmojen henkilökohtaiseen kärvistelyyn epäonnistuneen tapauksen jälkeen? Vai pitäisikö pelinjohtajan varmistaa, että tapauksen käsittely ei koskaan epäonnistu?

Tämä sama luova haaste on siis muissakin sarjaformaattiin perustuvissa kauhupeleissä. Näistäkin saa vapaasti kertoa pelikokemuksiaan, koska uskoisin toimivien keinojen olevan siirrettävissä.

Loppuun vielä konkreettinen esimerkki, jos edellinen tuntui liian teoreettiselta. Epäoikeudenmukainen ja julma kuolema on aiheuttanut kummitteluilmiön ja pelaajahahmot lähtevät selvittelemään asiaa. He tekevät tutkimustyönsä huonosti, joten kohdatessaan kummitteluilmiön he eivät tiedä mistä se aiheutuu, eivätkä siksi pysty tekemään sille paljoakaan. Ilmiö rusikoi hahmot kuukausiksi kuntoutukseen. Mitä tämän jälkeen tapahtuu? Miten peli jatkuu tästä?

2022-06-01

aiheessa Pelisuunnittelu