Roolipelien tekniikat

Olemme keskustelleet viime viikkoina Ville Takasen kanssa roolipelien tai yleensäkin pelien tekniikoista erotuksena mekaniikoista.

Ville kirjoitti toisaalle:

"Mikä on tekniikka roolipeleissä: Ratakiskotus illusionismi ja fate-play ovat kaikki tekniikkoja, joilla pelinjohtaja voi asettaa pelin kulkemaan tietyn juonen tai tapahtumaketjun mukaisesti."

Kirjoitin itse lautapelien osalta näin:

"No tekniikkojen puolesta erottelisin: laudalla tehdään jotain, kilpailulautapelit joukkueina, visailut, yhteistyölautapelit, soolopelit, sosiaaliset pelit"

Tekniikoiden alla on sitten erilaisia mekaniikkoja, joilla säädellään jotain ja innovatiivisimmallaan voi yhdistyä ikäänkuin erilaisen tekniikan alla olevat mekaniikat eri tekniikkaan. Esimerkiksi tuoreehkossa korttipelissä The Crew pelataan tikkipeliä, mutta se ei ole kilpailullinen korttipeli kuten hertta tai tuppi vaan yhteistyöpeli ja siinä on mekaniikkoina myös erilaisia hiljaisuuteen liittyviä juttuja.

Mitä kaikkia tekniikoita tunnistatte pöytäroolipeleissä (tai larpeissa) ja millaisia mekaniikkoja noihin tekniikoihin liittyen?

2020-12-08

aiheessa Pelisuunnittelu