Supersankarifigushakki
Sain edellistä projektia (Cyberpunk is Dead) siihen malliin valmiiksi, että aivoista vapautui suunnittelutilaa. Joten aloin vihdoin pistämään kasaan City of Heroesin inspiroimaa supersankaritaistelupeliä, jossa lyödään pahiksia käkättimeen. Ja tähän threadiin kirjoittelen jotain ajatuksia mikä on se hiekkalaatikko, millä ajattelin leikkiä.
Mekaanisesti keskityn suorilta taistelumekaniikkaan. Ja otan paljon inspiraatiota D&D:n 4. laitoksesta ja sen MMO-henkiseen lähestymisestä. Varastan myös häikäilemättä CoH:ista perushahmoluokkia ja konsepteja, koska ne mallautuu hyvin 4e:n ruudukkoihin.
Sääntöpuolelta mulla on mielessä pari mekaniikkaa, jota yritän tuoda peliin mukaan:
- Worker Placement -initiative, jossa toiminnot jaetaan kaikkien osallistujien kesken siten, että taistelut jossain määrin noudattavat Conversation of Ninjutsu -periaatetta, pelinjohtajan saaden toimintoja kierroksella perustuen pelaajahahmojen määrään.
- Vahva roolien eriyttäminen, sekä D&D 4e:n, että City of Heroesin hengessä. Lasikanuuna toimii eri tavalla kuin tiiliskivi.
- Figut, Area of Effectit ja Crowd Control keskeisenä osana toimintaa — hahmojen liikuttelu laudalla merkittäväksi osaksi touhua.
- Erilaiset powersetit tuottamaan erilaista taktista peliä — jäätyypin pitäisi tuntua erilaiselta kuin tulityypin.
- Hahmojen jaksaminen ja hiparit keskeisinä taistelun mittareina. Voimat kuluttavat hahmojen energiaa ja valintojen tekeminen sen suhteen kuinka paljon energiasta haluaa käyttää milläkin kierroksella on tärkeää. Hipareiden osalta ajattelin jonkinlaista "automaattinen osuma, ellei joku supervoima (joka maksaa energiaa) sitä estä" -tyyppistä tapaa toimia, joka veisi hommaa jatkuvasti kohti taistelun päätöstä tavalla tai toisella.