Thirsty Sword Lesbians pelattuna

Kirjoittelin TSL roolipelistä esittelyä Lokiin ja tänään testattiin kerhossa, kuinka janoiset miekkalesbot toimivat käytännössä. Pitkän viikonlopun alla pelaajia oli normaalia vähemmän ja neljällä pelaajalla uskalsin vetää tiiviilläkin aikataululla tämmöistä "raskaampaakin" pelisysteemiä. Valitsin peruskirjan hääseikkailun (Best day of their lives), sillä se tuntui kaikkein helpoimmalta lähestyä ja vaati vähiten selittämistä tai taustaa.

Pelaajat olivat myytyjä jo hahmolomakkeesta lähtien. Pelikirjoista mukaan tuli valittu (morsian), peto, luonnonnoita ja temppuilija. Temppuilija oli soluttautunut jo alusta asti hoviin sotkeakseen hääsuunnitelmat. Pelin perusteella nousi vielä jatkohuomioita:

  • Peli toimii parhaiten, jos pelaajat hahmottavat hahmolomakkeella olevat liikkeet ja niiden mahdolliset seuraukset. Nämä on koottu hahmolomakkeisiin onneksi todella hyvin, mutta pelillä on vaara jäädä junnaamaan, mikäli useampi pelaaja ei ole kärryillä säännöistä.
  • Figure out a person -liike on rautaisen hyvin teemaan sopiva. Tämä on juuri se peliliike, jonka avulla säännöt varmistavat, että peli etenee. Jos tilanne junnaa, pelaajahahmot tarvitsevat vain jonkun henkilön ja sitten on mahdollista koittaa urkkia siltä tietoja. Osittainen onnistuminenkin paljastaa aina tietoa, mutta pelaajahahmo joutuu peljastamaan jotain itsestään pelinjohtajan vaatimalla tavalla.
  • Pelissä joutuu improvisoimaan aika railakkaan nopeasti heti kun hhamot sössivät. Tämä jättää aika paljon valinnanvaraa pelinjohtajalle siinä suhteessa, miten kovaa hän tahtoo pelata, koska pelinjohtajan mahdollisuudet avautuvat pelissä erityisesti näiden epäonnistumisten kanssa ja niissä on lopulta valtavasti liikkumavaraa.
  • Taistelu toimii parhaiten, jos se on mahdollista keskeyttää luontavasta syystä ensimmäisen heiton jälkeen. Se tuskin johtaa kenenkään totaaliseen tappioon, vaan parhaiten pelin taistelut toimivat silloin, kun niiden tavoitteena on katsoa kumpi on parempi eikä kuka kuolee. Taisteluita kannattaa pelauttaa Pirates of the Caribbean logiikalla: vain niillä taisteluilla on oikeasti merkitystä, joissa mukana on toinen PH tai romanttinen sivujuonne.
  • Tunnetilat (conditions) kaipaavat pahvipylpyröitä tai jotain lasinalusia, jotka muistuttaisivat koko ajan, mikä hahmoa on vaivaamassa. Tykkäsin näistä säännöistä, mutta ne kaipaavat varsinkin pidemmällä peliajalla ja isommalla porukalla visuaalista lisämuistuketta.


Kaikkineen hyvin kiinnostava kokeilu. 


2021-12-03

aiheessa Roolipelit