TDS: Aloitteesta

Mulla on ollut tässä pyörittelyssä jo jonkin aikaa Soulslike-pelien inspiroimaa toiminnallisempaa roolipeliä, työnimellä Them Deeper Souls, koska järjestelmä blatantisti varastaa monin kohdin Them Deeper Bonesin systeemistä.

Lähtökohta on siis d20-fantsu, eli aika paljon muotokielestä pohjaa niihin tuttuihin konsepteihin.

Vastustajat toimivat aina jollain tai joillain seuraavista inikkapaikoista: 1 - 5 - 10 - 15 - 20 ja pelinjohtaja kertoo suurpiirteisesti/ennakoivasti, mitä vastustaja on tekemässä ennen kuin pelaajat määrittävät toimintonsa. Esim. pomolohikäärme voisi toimia jollain kierroksellaan seuraavalla patterilla: "Kohdassa 15 se puolustautuu, kohdassa 10 se liikkuu lähemmäs uhkaavinta vastustajaa ja hönkii tulta tätä kohti ja kohdassa 1 iskee häntänsä maahan järisyttäen maata ympärillään"

Näiden ilmoitusten jälkeen pelaajat määrittävät vuoron toimintonkategoriansa jonkinlaisesta listasta, joka sisältää perustoimintoja kuten liikkuminen, lyöminen, puolustautuminen, magiankäyttö, esineet, jne. Inikka heitetään viiden kokoisella d20 -noppakouralla, johon nopeat hahmot voivat heittää yhtä tai useampaa bonusnoppaa (d4, d6, d8), parantaen yksittäisen/yksittäisten noppien tulosta. Sitten pelaajat yhdistävät määrittämänsä toiminnot inikkatuloksiin.

Ja tuloslista käydään korkeasta matalaan läpi. Toiminnot onnistuvat automaattisesti perustoiminnassaan, eli hyökkäykset osuvat aina, mutta heittoa tehdään, tuleeko hyökkäyksestä lisävaikutusta. Puolustaminen suojaa saman kierroksen aikaiselta seuraavalta hyökkäykseltä, mutta voi hyvällä heitolla saada aikaan etua seuraavaan iskuun, jne.

Ajatuksia?

2023-02-22

aiheessa Pelisuunnittelu