Kauhupelit, terminologiapohdintaa

Mietin tässä, mitkä olisi hyviä ja selkeitä termejä käyttää seuraavista kolmesta erilaisesta kauhuroolipelin tasosta (vai ovatko jo valitsemani termit tarpeeksi kuvaavia). Käytännössä varmaankin yksi peli voi koskettaa useampaa kauhupelin tasoa/tyyliä:

Pelaajatason kauhu - pyrkimys siihen, että pelaaja kokee kutkuttavaa epämukavuutta pelatessaa. Pelin teemat tulevat iholle ja pelin pyrkimys on aiheuttaa bleediä pelissä koetusta jännityksestä pelaajan kokemaan jännitykseen. Pelijärjestelmistä vaikka Dread pyrkii vahvasti aikaansaamaan pelaajassa aitoja tunteita, ja Kultin keskiössä on Horror Contract, jossa määritellään rajat, mukaanlukien ne, joita halutaan pelissä tökkiä.

Hahmotason kauhu - hahmot kokevat pelkoa ja kauhua. Erotuksena edelliseen ehkä pelimekanistisempi lähestyminen kauhun kokemukseen. Call of Cthulhu sanitymekaniikkoineen ja Vampiren peto ja nälkä tulevat mieleen tästä tasosta.

Kulissitason kauhu - Kauhupeli tarjoilee (tuttua tai uutta) kauhukuvastoa, mutta ei pyri aikaansaamaan pelaajissa tai hahmoissa varsinaisesti kauhun tunteita. Vahvasti taktisen taistelun PF-peli, jossa taistellaan goottilaisessa linnassa ja vastapuolella on vampyyrejä ja frankensteinejä voisi olla esimerkki tällaisesta kauhupelistä.

Onko nämä selkeitä tasoja/termejä, ja unohtuiko tästä joku kauhupelin tyyppi kokonaan?

2023-09-09

aiheessa Pelisuunnittelu