Hahmonluonnista
Perusvaihtoehtona hahmonluonnille on pelaajavetoinen hahmonluonti, jossa kukin pelaaja suunnittelee oman hahmonsa pelin sääntökirjan mukaan ja pelinjohtajavetoinen, jossa PJ on tehnyt pelaajille valmiit hahmot, jotka on suunniteltu peliä ja kampanjaa varten.
Pelaajavetoinen tuntuu olevan hyvästä syytä suositumpi ja PJ-vetoinen on käytössä erityisesti tiukoissa kertapeleissä ja skenaarioissa sekä tapahtumapaelaamisessa, jossa aikaraja on tiukka.
Oma valistunut arvaukseni on, että suurin osa foorumikeskustelijoissa suosii näiden vaihtoehtojen välimaastoon osuvia hahmonluonteja, joissa pelaajat suunnittelevat hahmot, mutta pelinjohtaja rajoittaa (lue: "suuntaa") heidän luovuuttaan jonkinlaisilla ylimääräisillä ohjeilla. Ja tämä on minusta se kohta, jossa homma menee kiinnostavaksi: nämä pelinjohtajan valitsemat rajoitukset tai ohjeet kun eivät nouse mistään pelikirjoista, vaan pelikokemuksesta ja tavoitteista tehdä hahmoista jollakin tapaa toimiva porukka ja saada heidän synergiansa toimimaan.
Olen utelias lukemaan, minkälaisia hahmonluonnin lisäsääntöjä olette käyttäneet. Siis täysin sääntökirjan ulkopuolelta nousevia ohjeita tai rajoitteita. Esimerkin antaakseni nykyisessä Cthulhun Kutsu -kamppiksessa PJ pisti meidät tekemään neljä eri hahmoa, jotka kaikki kilpailivat samasta työpaikasta. Tämä antoi pelinjohtajalle mahdollisuuden valita joku hahmo ohi jonkun toisen, jos tämä tuntui sopivammalta kampanjaan ja toisaalta pelaajille mahdollisuuden metapeliin siinä mielessä, ketä pelaajat toivoivat läpi. Kampanjan kestettyä pidempään myös varasijoille päässeistä kolme on tullut mukaan peliin kuolleiden tai karanneiden tilalle.